Sveden hagler af panden, børnene skriger, tungen er så tør som et stykke træflis, og folk maser og puffer.
Det kan være temmelig svært at stå i Ikea en travl lørdag og skulle vurdere, om det lige er den rette sofa, du har fundet til din stue derhjemme. Det problem har to unge iværksættere uddannet fra Aalborg Universitets medialogiuddannelse løst.
De har nemlig opfundet en måde, hvor man kan se sofaen, lænestolen eller bordet i ro og mag hjemme i stuen sammen med de andre møbler – uden at skulle købe møblet og transportere det hjem først.
Slip for fejlkøb
I stedet kan man bare tage en lille kuffert, der indeholder en computer med et indbygget kamera samt nogle papplader. Pappladerne lægger man dér, hvor man har tænkt sig, møblet skal stå.
»Når du så går rundt i stuen med den bærbare pc og det påmonterede kamera, bliver pappladen erstattet på computerskærmen af en 3D-model af det møbel, du er interesseret i. Det vil sige, at du kan vurdere indretningen med de nye møbler, gå hele vejen rundt om dem, skifte farve på dem og så videre. Når du ser det på skærmen, er det rent faktisk dit eget hjem, du ser,« fortæller den ene af opfinderne Kim Bleshøy Nielsen til universitetsbladet Vidensskabet på AAU.
I modsætning til i en upersonlig opsat stue i et møbelvarehus ser man altså det nye møbel i sin egen stue sammen med sine egne møbler. Kameraet filmer stuen, mens pappladerne og avancerede beregninger af tredimensionelle koordinatsystemer sørger for, at ’snydemøblet’ dukker op i ens stue på skærmen.
Snedig student
Idéen til det snedige indrettelsessystem opstod, da Kim Bleshøy Nielsen læste medialogi på Aalborg Universitet, og han skulle arbejde med ’augmented reality’. Oversat betyder det ’forstørret virkelighed’, Det handler om, at man tilfører kunstige, digitale objekter til den virkelige verden - altså at vi kan se genstande, som egentlig bare er et computerbillede.
I modsætning hertil er alle ting i det, man kalder ’virtual reality’, kunstige – man tager et par briller på og ser en kunstig verden, lidt som hvis man var i et computerspil.
Kim Bleshøy Nielsen har netop startet firmaet ’Intertisement’ sammen med studiekammeraten Jacob Stengade og jurastuderende Tor Kindt Christensen fra København.
Faktisk startede idéen som et eksamensprojekt, men flere virksomheder har allerede vist interesse for konceptet.
»Vi havde en idé, der måske rakte lidt ud over semesterplanen, men medialogi er på mange måder en arbejdsplads, hvor man kan udfolde sine kreative evner, hvis man interesserer sig for computerspil, interaktion og ny teknologi. Og nu ser det ud til, at jeg er så heldig at kunne arbejde videre med en af vores egne idéer, sådan som jeg altid har drømt om,« siger Kim Bleshøy Nielsen.