Identitetstyveri: Forsikringen kan hjælpe dig
Mange danskere udsættes for identitetstyveri. Det kan være svært at få styr på ukendte regninger, men forsikringsselskabet kan hjælpe.
Sidste år blev 34.000 danskere udsat for identitetstyveri.
Sidste år blev 34.000 danskere udsat for identitetstyveri. Foto: Colourbox/free


Får du rykkere for ting, du ikke har købt? Eller har du oplevet, at pengene på mystisk vis forsvandt fra bankkontoen?

Så skal du tjekke, om din forsikring kan hjælpe dig.

Mange forsikringsselskaber tilbyder nemlig en såkaldt ID-forsikring, der hjælper dig, hvis du har været udsat for identitetstyveri.

Ofte er den en del af indboforsikringen, så inden du går i panik over de mange rykkere, kan det være en god idé at tage en dyb indånding og ringe til dit forsikringsselskab.

En undersøgelse foretaget for Det Kriminalpræventive Råd viser, at 34.000 danskere sidste år var udsat for identitetstyveri. Forsikringsselskabet Alm. Brand modtog i 2014 mere end 500 henvendelser, og i omkring 120 tilfælde viste det sig at være identitetstyveri. I 2015 forventer forsikringsselskabet at modtage endnu flere, da antallet af anmeldelser allerede er højere end samme periode sidste år

-Vi hjælper med alt det praktiske. Vi spærrer kortene og tager kontakt til de selskaber, der har sendt et betalingskrav, og beder dem om at droppe kravene, fordi der er tegn på identitetsmisbrug. Vi har større held med at få droppet betalingskravene end forbrugerne har på egen hånd, siger Kristjan Jørgensen, der er pressechef i Alm. Brand og tilføjer.

- Vi har ikke oplevet, at kunder har lidt økonomiske tab, og vi dækker ikke økonomiske tab. Hvis der er trukket penge på kontoen, så skal man henvende sig til banken, som typisk vil eftergive tabet.

Forsikringsselskabet Topdanmark får kun meget få henvendelser om identitetsmisbrug. Pressechef Jens Langergaard mener, at det bunder i, at danskerne godt ved, hvad de skal gøre, hvis de pludselig modtager ukendte rykkere eller pengene på mystisk vis forsvinder fra bankkontoen.

- Hvis du begynder at få regninger, der ikke er til dig, så skal du melde det til politiet og få en kvittering for anmeldelsen. Så henvender du dig til det selskab, du har fået regningen fra, og fortæller, at du ikke har bestilt noget hos dem, men at en anden har misbrugt dine oplysninger. Virksomheden vil oftest bede dig om at udfylde en "tro og love"-erklæring og vedlægge din politikvittering, siger han til Ritzau Fokus.

Selvom mange danskere ved, hvad de skal gøre, hvis uheldet er ude, så oplever Alm. Brand, at mange danskere sætter stor pris på den hjælp, som forsikringsselskabet giver.

- Vores erfaring er, at det er vigtigt for dem, der bliver ramt, at de har mulighed for at lade os klare alt det praktiske i stedet for, at de selv sidder med det. Det kan være en uoverskuelig proces, hvis selskabet eksempelvis ikke vil give efter, siger Kristjan Jørgensen.

Fakta: Sådan mindsker du risikoen for identitetsmisbrug.

- Beskyt altid din pin-kode

- Hold kort og kode hver for sig. Det gælder både dankort og NemID

- Giv kun dine personlige oplysninger til firmaer, du har tiltro til

- Vær forsigtig med at oplyse dit cpr-nummer til andre

- Destruer papirer og kort med personfølsomme oplysninger, før du smider dem i skraldespanden

- Sikr din computer og smartphone med opdaterede styresystemer

- Tøm din postkasse så hurtigt som muligt, så andre ikke kan få fat i breve med personfølsomme oplysninger

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.