Hvert trafikoffer koster samfundet 1,3 mio. kr.
Trafikofre kan få hjælp hos fagfolk på gratis telefonlinje til at håndtere de mange problemer efter en ulykke.
Telefonhotlinjen Ulykkeslinjen hjælper ofre for ulykker. (arkivfoto)
Telefonhotlinjen Ulykkeslinjen hjælper ofre for ulykker. (arkivfoto) Foto: ThinkFoto.dk/Colourbox/free


Ofre for trafikulykker står ofte tilbage med store personlige og økonomiske problemer, når livet skal samles op igen.

Det mærker telefonhotlinjen Ulykkeslinjen, som startede i august i år som et gratis tilbud, der netop skal forhindre, at ofre for trafikulykker køre helt fast i eftervirkninger efter ulykken.

- En ulykke kan hurtigt ændre livet radikalt med store spørgsmål om forsikring, dokumentationskrav, sygemelding og arbejdsliv. Det kan være voldsomt at tackle oveni en slem ulykke.

- Vores mål er at give brugerne af linjen overblik til at komme på ret kurs igen, siger socialrådgiver Hanne Kjærby, der arbejder på Ulykkeslinjen.

Tilbudet er oprettet i et samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og PTU - Livet efter ulykken.

Sidstnævnte står for driften af Ulykkeslinjens telefoner, som er bemandet med erfarne socialrådgivere, der også kan henvise til andre fagfolk som advokater, læger og fysioterapeuter.

En analyse fra Forsikring & Pension sidste år viser, at konsekvenserne af en trafikulykke er størst i de første fire år, men også at personer, der rammes af en trafikulykke, bliver langt oftere skilt.

Hver ulykke med personskade - dræbte, alvorligt eller let tilskadekomne - koster ifølge analysen samfundet i snit 1,3 millioner kroner i tabt produktion/arbejdsindsats og øgede offentlige overførsler.

Forebyggelse betaler sig dog. Ulykker med personskade er mindsket med 60 procent fra 2002 til 2013 med sparede milliardudgifter til følge.

Ifølge Mette Lundstrøm Jørgensen, projektleder for Ulykkeslinjen, er alle trafikofre velkomne i telefonrådgivningen.

- Men det er typisk ikke folk, der har brækket en finger, der ringer, og ofte er der økonomi indblandet i problemerne. Vi vil gerne hjælpe folk videre lidt hurtigere efter ulykken, for vi ved, at det gavner dem på længere sigt, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.