Energimærket, der skal sidde på eksempelvis køleskabe, fjernsyn og vaskemaskiner, bruges flittigt af danskerne, når de er ude på større indkøb. Mærket, der løber fra kategori G til A+++, bliver brugt af 8 ud af 10, når de skal tage den endelige beslutning.
Nu viser en stor undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk, at 35 procent af alle energimærkninger bryder med EU-reglerne på området. Butikkerne skal bruge de energimærkninger, der lovmæssigt skal følge med produktet fra producenten. Problemet opstår, når varerne ankommer uden energimærkningen. Det får forretningerne til at kopiere energimærker fra lignende produkter eller fremstille dem selv. Det er ikke bare forkert, det er også ulovligt.
Værre er, at det gå hårdt ud over troværdigheden af energimærket, siger ekspert.
- Det er enormt vigtigt, at de her oplysninger er gennemsigtige og troværdige. Hvis man ikke har tillid til dem, går idéen jo af dem. Vi vil jo gerne kunne lægge et ansvar fra os som forbrugere og stole på butikken. Derfor kan sådan en mærkning ikke tåle for mange skår i sit image. Det så vi dengang man såede tvivl om, hvor bæredygtigt Faitrade egentlig var. Det tog lang tid at vende deres image igen, siger forbrugerekspert hos Retail Institute Mette Skovgård Frich
Derfor anbefaler hun en hurtig og konsekvent reaktion på det kritisable tal fra Forbrugerrådet Tænks undersøgelse. Hun ønsker ikke at kommenterer på undersøgelsen, da hun ikke har set den endnu, men siger generelt om mærkningsordninger.
- Undersøgelser bliver jo også glemt igen, men der skal altså nogle positive historier til, hvis man skal genoprette tilliden til forbrugerne. Vi vil gerne have tryghed som forbruger. Sker der et tillidsbrud, vender vi os mod andre produkter, vi har tillid til. Så bliver udfordringen at trække folk tilbage igen, og det er svært, siger hun.
Ifølge Forbrugerstyrelsen Tænk er det særligt el-ovne og fjernsyn, hvor butikkerne må lave energimærkningerne selv, hvilket altså går hårdt ud over troværdigheden.
Fakta: Sådan gjorde Forbrugerstyrelsen:
1.015 udvalgte forbrugere deltog i undersøgelsen.
Her svarede 98 procent, at de kendte til energimærket.
Næsten 8 ud af 10 svarede, at de brugte energimærket, når de købte produkter.
Testen af produkterne omfatter 1.774 produkter fra 29 forskellige butikker.
Målet var at se, om EU-reglerne for energimærkning blev overholdt.
På 35 procent af produkterne var det ikke tilfældet
Kilde: Forbrugerrådet Tænk og MarketWatch
Newspaq