Vi cykler mere, vi husker at slukke lyset, og vi tager kortere brusebade.
Klimakampen er for alvor rykket ind i danskernes bevidsthed – og i deres hverdag.
I alt siger 34 procent af danskerne, at de det seneste halve år aktivt har nedbragt deres CO2-udslip, viser en ny evaluering af kampagnen ’1 ton mindre’, som Klima- og Energiministeriet offentliggør i dag.
Kampagnen har siden maj 2007 opfordret danskerne til at forpligte sig til at bringe deres årlige private CO2-udslip ned med et ton hver – det svarer til at skære cirka en tiendedel af det totale forbrug per dansker.
Imponerede i Rusland
»Danskerne har virkelig taget denne her opfordring til at tage et personligt ansvar til sig. Kampagnen har haft en kæmpe gennemslagskraft. I sidste uge fik vi sågar en henvendelse fra Skt. Petersborg i Rusland, som ville høre, hvordan man får tilrettelagt sådan en kampagne,« siger kontorchef i Energistyrelsen Anton Beck.
Men danskerne vil endnu mere – evalueringen viser nemlig også, at 82 procent erklærer sig ’parate’ til at gøre mere for at nedsætte det personlige CO2-udslip.
Trækker stikket ud
Men hvordan gør vi så, når vi sparer?
Danskernes foretrukne måde at skære ned på drivhusgassen er at skifte til elsparepærer, køre mere på cykel og mindre i bil, slukke lyset efter sig og tage stikket til elektronik ud af kontakten.
Og mens hver tredje dansker angiver, at de har gjort noget aktivt i hverdagen for at begrænse udslippet, så bekræfter hver sjette dansker, at det er kampagnen, der har fået dem til at sænke deres udslip.
Det høster ros hos klimafagfolk:
»Det er godt gået af en kampagne, der har hele Danmark som målgruppe. En sjettedel er et ret højt tal,« siger miljøingeniør Jacob Sørensen fra Informationscenter for Miljø og Sundhed.
Han påpeger dog, at stort set alle danskere i dag har kendskab til problemet, så derfor kunne han godt have ønsket sig en endnu større opbakning.
»Man kan altid ærgre sig over, at det kun er en tredjedel af befolkningen, der gør noget, al den opmærksomhed taget i betragtning. Det skulle have været to tredjedele, hvis jeg skulle have været tilfreds,« siger han.
Indtil videre har 22.000 danskere logget ind på kampagnens hjemmeside og aflagt ’klimaløftet’.