Hver sjette får medhold i klage over sygedagpenge
Kommunerne laver mange fejl, når de afviser eller fratager folk retten til sygedagpenge, viser en opgørelse.
Fra juni 2014 og et år frem har Ankestyrelsen behandlet 8940 sager om sygedagpenge. Og af dem har styrelsen valgt at omgøre de 1539, skriver Ugebrevet A4. (modelfoto)
Fra juni 2014 og et år frem har Ankestyrelsen behandlet 8940 sager om sygedagpenge. Og af dem har styrelsen valgt at omgøre de 1539, skriver Ugebrevet A4. (modelfoto) Foto: Colorbox/free


I hver sjette sag, hvor en borger har klaget til Ankestyrelsen over en kommunes afgørelse om deres ret til sygedagpenge, vurder styrelsen, at kommunen ikke har behandlet sagen korrekt.

Det viser en opgørelse, som Ugebrevet A4 har foretaget på baggrund af tal fra Ankestyrelsen.

Fra juni 2014 og et år frem har Ankestyrelsen behandlet 8940 sager om sygedagpenge. Og af dem har styrelsen valgt at omgøre de 1539.

Og der er store forskelle kommunerne imellem. Nogle kommuner får deres afgørelser omgjort i mere end hver tredje ankesag, mens andre kommuner kun får hver tyvende ankesag.

Handler sagen om, hvorvidt en person er uarbejdsdygtig, og dermed berettiget til sygedagpenge, er der endnu større risiko for at kommunen har begået en fejl.

I disse sager omgøres mere end en tredjedel i Ankestyrelsen, viser opgørelsen ifølge Ugebrevet A4.

Og det er et problem for retssikkerheden, at kommunerne begår så mange fejl i sager om sygedagpenge, mener lektor Nina Von Hielmcrone, der forsker i socialret fra Aalborg Universitet.

Hun peger derudover på, at det ikke er alle, der bliver fejlbehandlet af kommunen, som anker deres sag.

- En så høj omgørelsesprocent er jo i sig selv et retssikkerhedsmæssigt problem. At der så er stor forskel på kommunerne vidner jo om, at problemet er endnu større. Borgerne får ikke samme behandling, siger hun til Ugebrevet A4.

Når en sag bliver omgjort, betyder det oftest, at Ankestyrelsen ændrer afgørelsen til borgerens fordel, men det kan også betyde, at man finder så mange fejl, at kommunen bliver bedt om at behandle sagen igen.

I mere end to tredjedele af de omgjorde sager, blev afgørelsen ændret.

En af de kommuner, der har haft problemer med forkerte vurderinger, er Høje-Taastrup. 36 procent af de sager fra kommunen, som blev indbragt for Ankestyrelsen, blev omgjort.

- Det er et generelt problem, at antallet af lovændringer gør det svært for personalet at følge med, siger Dorthe Nielsen, der er borger- og arbejdsmarkedschef i Høje-Taastrup Kommune, til Ugebrevet A4.

- Men som udgangspunkt er der jo ikke noget, der er sværere for os end for andre kommuner. Det kan være svært at finde det rigtige niveau i vores fortolkning, og det bruger vi aktivt Ankestyrelsens afgørelser til. Så vi er jo glade for at blive klogere.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.