Hvad virker bedst: Løb eller gang?
Der er både fordele og ulemper ved henholdsvis løb og gang. Se her, hvad vores sundhedsekspert anbefaler.
Der er både fordele og ulemper ved henholdsvis løb og gang.
Der er både fordele og ulemper ved henholdsvis løb og gang. Colourbox


Nogle er til løb, mens andre foretrækker en rask travetur. Motionisterne er langt fra enige om, hvad der virker bedst. Og måske er det med god grund.

Det er nemlig forskelligt, hvad de forskellige motionsformer kan.

- Hvis du skal træne for at komme i bedre form, skal du løbe en tur, siger sundheds- og livsstilsekspert Julie Retbøll Eriksson og tilføjer:

- Men det er vigtigt, at du starter på dit niveau. Har du holdt en længere pause fra træning, eller starter du for første gang, skal du starte med at følge nogle begynderprogrammer, hvor du for eksempel går i 5 minutter, løber i 1 minut og gentager 5 gange.

Ifølge Julie Retbøll Eriksson kan der dog også være oplagte grunde til at tage den mere med ro og i stedte gå en tur.

- Det er nemlig mere skånsomt for knæ og led, så det kan være en god måde at starte træningen ud på, siger hun.

Samtidig kan det også være ideelt, hvis du ønsker at tabe dig, og altså ikke nødvendigvis har bedre kondition som mål.

- Når du går nogle lange ture, får du rørt kroppen og brændt nogle ekstra kalorier af, men uden at det vil påvirke din sult på samme måde som efter løb, siger Julie Retbøll Eriksson, der dog alligevel hælder mest til at anbefale løb.

- Fordelen ved at løbe er, at du kan træne effektivt på kort tid. Du kan både forbrænde mange kalorier og forbedre din kondition ved løb, siger hun.

Sådan vælger du:

Har du dårlige knæ, vil jeg ikke anbefale dig at løbe. Du skal i hvert fald være meget opmærksom på din krops signaler og stoppe, hvis du mærker, det gør ondt. I stedet vil jeg anbefale dig at gå i et højt tempo, hvor du ikke får samme stød op igennem benene.

Hvis du er nybegynder inden for træning og specielt løb, så vil jeg anbefale dig at starte med at lave interval, hvor du både løber let og går. Start stille og roligt ud, så kroppen vender sig til belastningen.

Hvis du er vant til at træne, så vil jeg anbefale dig at løbe, både længere ture i et stille tempo og interval træning, hvor du træner i en kort periode, men med høj intensitet.

Spørg Julie

Julie er sundheds- og livsstilsekspert og står bag firmaet Glad Livsstil.

Vil du også vide mere om kost, træning og livsstil mere generelt, så skriv dit spørgsmål til hende på julie@gladlivsstil.dk. Skriv Avisen.dk i emnefeltet.

Svarene bliver bragt her på Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.