Husk denne super food på indkøbslisten
Der er flere gode grunde til ikke at springe den stenede grønne avocado over på middagsbordet. Avocadoen er nemlig en super food, som din krop vil elske
Ernæringsekspert
Cynthia Sass har kigget nærmere på 
Ernæringsekspert Cynthia Sass har kigget nærmere på 


Ja ja den sviner lidt, når den skal åbnes og skæres ud, men når den så ligger foran dig klar til at spise, så er det ren lækkerhed og god næring, du kan forberede dig på at indtage. Avocadoen er nemlig en af de bedste ting, du kan tilføje din mad, skriver news.health.com.

Ernæringsekspert Cynthia Sass har kigget nærmere på avocadoen og fortæller, at den er fuld af sund fedt og mange antioxidanter samt tæt på 20 forskellige vitaminer og mineraler. Der er altså en del, og det er blandt andet derfor, du bør tilføje avocado i din mad.

Få Christiane Schaumburg-Müllers opskrift på kylling-avocadosuppe på soendag.dk


Se flere andre grunde her:

De øger mætheden
Når du spiser gode fedtstoffer, så vil det holde dig mæt længere og forsinke din sultfølelse. Det er derfor en god idé at spise avocado til de fleste måltider, da det holder dig fra at kaste dig over et nyt måltid i utide, forklarer Cynthia Sass.

Du holder vægten
Mange kan være forskrækket over fedtindholdet i en avocado og derfor ikke spise den, fordi de frygter at tage på. Men Cynthia Sass forklarer, at det modsatte faktisk er tilfældet. Spiser du de rigtige typer fedt, som avocado er en af, så vil det hjælpe dig med at holde vægten.

Avocadoen vil holde dit mæt og tilføre din krop antioxidanter og bekæmpe den inflammation (betændelse) i kroppen, som kan være med til at skubbe din vægtbalance. Samtidig beskytter avocado dig hjerte og nedsætter kolesterol samt holder styr på dit blodtryk.

Få overblikket her: Kok Thomas Rode forklarer alt om det sunde og usunde fedt på femina.dk

Du får flere næringsstoffer
Sørger du for at spise avocado til dine måltider, så vil du højere grad være i stand til at absorbere de antioxidanter, der er i de andre madvarer, du spiser. Den hjælper altså de andre sunde madvarer på vej, forklarer Cynthia Sass.

Samtidig skal du huske på, at avocado ikke kun kan bruges i en salat – der er et væld at muligheder for at inddrage den i andet mad… spis den på rugbrød, put den i din juice eller smoothie, lav dip eller salsa med den, lav bagværk med den eller prøv noget helt andet, du selv finder på. Det lykkes sandsynligvis, for avocado er en taknemmelig ingrediens at arbejde med.

Af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.