Det er lige meget, om det bare gælder årlige servicebesøg eller nyslåede buler, der skal rettes ud. Som bilejer slipper man sjældent for et besøg hos værkstedet i ny og næ.
Når pinen ikke kan trækkes længere, bør du dog af hensyn til pengepungen bruge lidt tid på undersøge markedet og ikke bare vælge det første værksted, du kører forbi, lyder det fra bilejernes interesseorganisation FDM.
- Når det handler om de små opgaver, så er der jo intet galt i, at man går ned og bruger det værksted, man kender og stoler på. Men når det er større opgaver, så er det vores anbefaling, at man indhenter flere tilbud, siger seniorkonsulent i FDM Jørgen Jørgensen og tilføjer:
Og det har ifølge Jørgen Jørgensen aldrig været nemmere. Man kan enten telefonere, selv tjekke værkstedernes hjemmesider eller bruge værkstedsportaler på nettet.
FDM vurderer, at man som bilejer hurtigt kan spare ti procent, og det kan alt andet lige mærkes, hvis det eksempelvis er en opgave i 15.000 kronersklassen.
Det handler dog ikke om at spille værkstederne ud mod hinanden, påpeger han. Brug hellere tid på at hente tilbud, som du reelt kan sammenligne.
- Det er fint med at nøjes med at hente tre tilbud. Det er vigtigere, at tilbuddene indeholder det samme. Her må man altså ringe og spørge ind til tilbuddene, hvis man er usikker på, hvad de for eksempel skifter, og om det er med originale eller godkendte reservedele. Sidstnævnte kan være meget vigtigt, hvis der stadig er fabriksgaranti på bilen, siger Jørgen Jørgensen.
Endelig pointerer FDM's seniorkonsulent, at det er meget vigtigt at få tilbuddene på skrift. Det er en af de helt klassiske problemstillinger, at bilejer og værksted bliver uenige om, hvad aftalen egentlig var.
Den problemstilling kender man også hos Autobutler, der på sin prissammenligningsportal tilbyder, at brugere kan få tre værkstedstilbud på opgaver.
Virksomhedens medstifter og direktør, Peter Michael Oxholm Zigler, forklarer, at brugen af nettet og prisportaler i sig selv fordrer, at der kommer flere aftaler på skrift.
- Nettet har simpelthen skabt gennemsigtighed, og det bruger folk i stigende grad, vurderer han.
Fra Autobutler lyder i øvrigt fiffet, at der er penge at spare, hvis man er parat til at køre langt for at komme til værkstedet.
Derudover skal man som bilejer være opmærksom på, at værkstederne er sæsonprægede.
- De har ofte travlt i den sene efterår, når bilerne skal have nye dæk og rustbehandlinger. Omvendt er der perioder, hvor der er større sandsynlighed for at få det skarpe tilbud fra et værksted, siger Peter Michael Oxholm Zigler.
FAKTA: Spar penge hos mekanikeren
Både fra FDM og Autobutler lyder der et par råd, hvis du vil holde bilmekaniker-regningerne i bund.
Det handler om at:
- Få pristilbud på opgaven fra tre værksteder.
- Sørge for skriftlige aftaler, så du ikke bliver overrasket.
- Være parat til at forhandle om prisen.
- Udsætte ikke-presserende reparationer til perioder uden spidsbelastninger.
Kilder: FDM, Autobutler
/ritzau/FOKUS