Ambulancerne i Region Hovedstaden har de seneste par år haft meget travlt, når det gælder udrykninger med og uden blå blink.
Men nye tal viser, at borgerne ikke længere skal vente så længe på en ambulance, når de ringer efter hjælp. I 2015 har 90 procent af de akutte ambulancekørsler været fremme inden for 13 minutter, hvilket er regionens servicemål, skriver DR P4 København.
Det er blandt andet takket være ekstra beredskab og et langt større fokus, siger Jan Nørtved, enhedschef ved vagtcentralen.
- Vi fik tildelt tre 12-timers beredskaber ekstra af Regionsrådet og det er klart, at det hjælper. Men ellers er det mere et spørgsmål om den målrettede indsats, der gøres for at benytte ambulance-tiden rationelt, siger han til DR P4 København.
Udviklingen glæder direktør i foreningen Danske Patienter, Morten Freil.
- Det er jo hele forudsætningen for de nye sygehusstrukturer, vi ser med færre og større akutsygehuse og længere afstande for patienterne. Så er hele forudsætningen, at man også har et effektivt akutberedskab og korte responstider, siger han.
Selvom ventetiden er blevet bedre på den akutte kørsel, er der dog stadig ventetid på de ikke livstruende kørsler. Her overskrider ventetiderne stadig regionens egne servicemål på 25 minutter.
Derfor er der også plads til forbedring, mener Morten Freil.
- Det er godt, at man prioriterer a-kørsler og overholder servicemålene, men det er ikke godt, at man stadig ikke overholder dem ved b-kørsler. Det er jo også vigtigt for patienterne, og det kan skabe utryghed med lange responstider. Og så kan det også i nogle tilfælde vise sig at være alvorligt, siger han til DR P4 København.