Hovedsponsorer advarer Fifa: Stram op
Det internationale fodboldforbund bliver sat under pres af sine største sponsorer efter ny skandale
Hovedsponsorer er bekymrede over den nye korruptionsskandale, der hænger over det internationale fodboldforbund. Billedet er fra Fifas hovedsæde i Schweiz. Arkivfoto.
Hovedsponsorer er bekymrede over den nye korruptionsskandale, der hænger over det internationale fodboldforbund. Billedet er fra Fifas hovedsæde i Schweiz. Arkivfoto. Foto: Ennio Leanza/AP


Det internationale fodboldforbund (Fifa) er under hårdt pres dagen før, der fredag afholdes præsidentvalg.

Det europæiske fodboldforbund (Uefa) har således bedt Fifa udsætte fredagens valg, og nu begynder verdensorganisationens sponsorer også at lægge pres på Fifa-præsident, Sepp Blatter, der står til at vinde valget.

- Med mindre Fifa genskaber en virksomhedskultur med meget stærke etiske procedurer, så vil vi genoverveje vores sponsorat. Det har vi meddelt dem, lyder det ifølge det franske nyhedsbureau, AFP, i en meddelelse fra virksomheden Visa.

Det sker, efter at fodboldverdenen tidligere onsdag blev rystet af, at ni højtstående personer i Fifa og fem forretningsfolk er anklaget i en stor korruptionssag.

Anklageskriftet omfatter beskyldninger om korruption i en periode på 24 år.

De anklagede personer er blandt andet anklaget for at have brugt over 150 millioner dollar, over en milliard kroner, på bestikkelse, så tv-rettigheder ved store fodboldturneringer kunne ende på bestemte hænder.

Øvrige globale Fifa-sponsorer som Coca-Cola, Adidas og McDonald's er ligeledes nervøse for, at de korruptionsbeskyldninger, der klæber til Fifa, vil gøre det mindre attraktivt at markedsføre deres produkter via sporten.

Coca-Cola, der betaler millioner af dollar om året som en af Fifas fem officielle hovedsponsorer, irettesætter nu Fifa i entydige vendinger.

- Denne langvarige kontrovers har tilsmudset Fifas mål og idealer for VM i fodbold. Vi har gentagne gange givet udtryk for vores bekymring om disse alvorlige beskyldninger, hedder det i en erklæring fra selskabet.

- Vi forventer, at Fifa gør alt for at få løst de her problemer, tilføjes det.

Fifa kommer også til at skulle forklare sig over for McDonald's. Den amerikanske burgerkæde er blandt hovedsponsorerne ved VM i Rusland i 2018.

- McDonald's tager spørgsmål om etik og korruption meget alvorligt. Vi er i kontakt med Fifa vedrørende denne sag, og vi vil fortsætte med at overvåge denne situation meget tæt, meddeler selskabet.

Adidas og det amerikanske bryggeri Budweiser lægger også pres på Fifa.

Den tyske producent af sportsudstyr siger, at den vil tilskynde Fifa til internt at etablere nye og "gennemskuelige" retningslinjer. Budweiser opfordrer også til mere åbenhed i Fifa.

- Vi forventer, at alle vores samarbejdspartnere opretholder stærke etiske standarder og fungerer med åbenhed.

Ingen af Fifas officielle partnere har været impliceret i de korruptionsskandaler, der har ramt Fifa de seneste år.

Men ifølge nyhedsbureauet AFP er de bekymrede for, at den negative omtale af Fifa kan plette deres eget omdømme og ramme deres salg.

Fem store sponsorer, Adidas, Coca-Cola, Hyundai, Sony og Visa, opfordrede i fjor til, at der iværksættes en undersøgelse af den meget kritiserede budproces, som førte til, at Qatar blev udpeget til at stå for VM i 2022.

Reaktionerne sker, efter at Fifa-lederne onsdag blev arresteret på et hotel i Zürich forud for fredagens planlagte præsidentvalg.

Den siddende præsident, Sepp Blatter, står til at blive genvalgt. Hans modkandidat er jordaneren prins Ali Bin Al Hussein. I sidste uge trak Luis Figo og Michael van Praag deres kandidaturer.

Sepp Blatter har siden 1998 regeret som Fifa-præsident.

Den magtfulde schweizer har ofte været i stormvejr på grund af anklager om korruption, men han har formået at beholde magten.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.