Taxikrig
Uber under anklage: Computere erstatter chefen
Medarbejdere risikerer fremover at have en computer som nærmeste leder. Hos taxatjenesten Uber er det allerede i dag computere, der styrer løn og arbejdstid. Det er problematisk, mener data-ekspert.
Af Cecilie Agertoft
MERE
Mathias Svane Kraft
MERE
Uber-chaufførerne får udelukkende deres kunder gennem en app på deres telefon, mens avancerede computerberegninger bestemmer deres betaling.
Uber-chaufførerne får udelukkende deres kunder gennem en app på deres telefon, mens avancerede computerberegninger bestemmer deres betaling. Foto: Sergio Perez/Scanpix


Har du igennem en periode præsteret dårligt på jobbet, kan det være en computer, der kalder dig ind til samtale.

I fremtiden vil ledere nemlig i høj grad få hjælp af avancerede computerberegninger, når de skal styre medarbejderne, skriver Ugebrevet A4 i denne uge.

Allerede i dag kan computere for eksempel forudse, om en medarbejder kan finde på at sige sit job op.

- Men hvis det i praksis er en algoritme i en digital tjeneste, der er din chef, så er der et problem. Det ser man for eksempel hos Uber, siger Pernille Tranberg til Ugebrevet A4.

Hun arbejder til dagligt med at rådgive virksomheder og organisationer om data-etik.

En app som arbejdsgiver

Som chauffør for taxatjenesten Uber bliver man efter hver tur vurderet af sine kunder. Og er vurderingen gennem en længere periode dårlig, eller chaufføren for tit takker nej til kunder, risikerer de at blive droppet af taxatjenesten.

Samtidig er det ikke mennesker, men avancerede computerberegninger, der udregner taxaturens pris og derved chaufførernes betaling. Når der mangler chauffører, kan en app på chaufførernes telefoner også tilskynde flere til at tilbyde kørsel.

Dermed er det i praksis avancerede computerberegninger - og ikke en menneskelig chef - som bestemmer chaufførernes betaling og sørger for, at der er nok chauffører til rådighed.

Uber forsvarer sig normalt med, at de ikke er arbejdsgivere i traditionel forstand, men i stedet stiller en platform til rådighed, som potentielle chauffører kan benytte eller lade være. Chaufførerne bliver derfor betragtet som selvstændige, der selv kan vælge, hvornår de vil arbejde.

Hvad er Uber?
  • Uber er en amerikansk IT-virksomhed med base i San Francisco. Ved hjælp af en app til smartphones formidler Uber det, virksomheden selv opfatter som samkørsel, men som af nogle kritiseres for at være piratkørsel.
  • Uber ejer nemlig ikke selv bilerne og chaufførerne er ikke ansatte i klassisk forstand. I stedet er der tale om private bilejere, som stiller deres egen bil til rådighed og til gengæld får en del af indtjeningen ved at køre kunder fra A til B. Kunderne bestiller og betaler turen ved hjælp af en app til smartphones.

 

UDVID

Chefen bør have empati

I fremtiden vil vi se flere virksomheder, hvor kommunikationen med ansatte og samarbejdspartnere ikke foretages af en menneskelig chef, men af digital kommunikation på baggrund af avancerede computerberegninger. Det vurderer dataekspert Pernille Tranberg.

Men generelt kan det være et problem, når computere og algoritmer overtager en del af arbejdsgiverrollen, mener hun. For mennesker har nemlig en forståelse, som computere og algoritmer endnu ikke er i besiddelse af.

Uber uenig i kritik

Flere amerikanske medier har kunne fortælle om, hvordan Uber-chauffører er blevet "deaktiveretet" efter for mange dårlige kundevurderinger, eller hvis de for mange gange har takket nej til ture.

Uber afviser dog dataeksperten Pernille Tranbergs kritik af, at det langt hen ad vejen er en computer, der er chef. Hos Uber forklarer man blandt andet, at man har et supportcenter på Østerbro i København, hvor 10 mand er i daglig kontakt med chaufførerne. Samtidig er Ubers ansatte i personlig kontakt med chaufførerne, hvis der er problemer.

- Vi deaktiverer kun partnere (chauffører, red.), hvis der er seriøse anklager om forkert adfærd såsom vold, siger talsmand for Uber Oliver Carrà til Avisen.dk.

Får en chauffør gentagne gange klager over upassende opførsel eller dårlig service kan vedkommende blive "deaktiveret", som Uber kalder det, når de afbryder samarbejdet med chauffører. Men først efter at begge parter er blevet hørt, pointerer han.

- For os er sikkerhed for både kunder, chauffører og offentligheden altid vores top prioritet, siger talsmanden.

Han understreger samtidig, at Uber altid hjælper chaufførerne til, hvordan de kan yde en bedre service.

Avisen.dk har tidligere sat fokus på, hvordan danske taxachauffører har følt sig presset af Ubers indtog herhjemme.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.