Hop i seng igen! Seks skræmmende effekter af søvnmangel
Der er store helbredsrisici ved ikke at prioritere sin søvn.
Voksne skal helst sove otte timer hver nat. Men for mange sover mindre.
Voksne skal helst sove otte timer hver nat. Men for mange sover mindre. Foto: Scanpix/Iris


Af Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media

Vi ved godt, hvor meget en nat uden nok søvn kan påvirke vores velbefindende. Vi kan føle os groggy, ukoncentrerede, trætte, sultne og klodsede.

En voksen person skal nemlig i gennemsnit have otte timers søvn, men det er langt fra alle, der får presset så meget søvn ind i en travl hverdag.

Men den konstante søvnmangel kan faktisk være rigtig farlig for vores helbred. Forskere har fundet frem til, at bare syv nætter med for lidt søvn kan forårsage 700 forskellige genændringer, som kan spille en rolle for forskellige sygdomme.

Huffington Post har her samlet seks skræmmende effekter ved søvnmangel:

1. Slagtilfælde

Forskning fra 2012 har påvist, at voksne, der typisk sover mindre end seks timer hver nat har fire gange så stor risiko for at få slagtilfælde.

Forskningen fra University of Alabama i Birmingham blev præsenteret ved en stor søvn-konference, og den viser altså, at søvn alene – uden typiske risikofaktorer som overvægt eller særlige gener – kan øge risikoen for slagtilfælde.

På Udeoghjemme.dk får du 13 gode tips til at sove godt uden piller

2. Overvægt

Når du sover for let, spiser du mere og usundere. Det skyldes nogle komplicerede hormonændringer, der simpelthen giver dig mere lyst til fastfood, kager, slik og andet usundt.

En gennemgang af 18 søvn-studier i 2012 viser, at når du sover mindre end seks timer hver dag, øger det produktionen af det appetitregulerende hormon ghrelin og begrænser leptin, der øger mæthedsfornemmelsen og sætter stofskiftet i vejret.

Og det kan altså føre til, at du tager på.

3. Hukommelsen

Du kan føle dig træt og have svært ved at huske, når du ikke har sovet nok – og bliver det ved, kan det faktisk give dig permanente kognitive problemer. Så jo mindre du sover, desto større effekt får det for hjernen, viser en ny undersøge fra University of California.

Derfor skal du gå i seng kl. 21. Få svar på, hvorfor – og hvordan her

4. Knogleskørhed

Hvis du i længere tid ikke får nok søvn, kan det faktisk være en medvirkende årsag til knogleskørhed, viser forskning på rotter fra 2012. Forskerne fandt nemlig frem til, at søvnmangel kan ændre mineralindholdet i knoglerne og knoglemarven.

- Hvis det også gælder for mennesker, og det forventer jeg, at det gør, kan disse resultater have stor betydning for vores forståelse af, hvordan søvnmangel påvirker knogleskørhed, udtaler Steven R. Goodman, der er ph.d. og chefredaktør for Experimental Biology and Medicine.

5. Kræft

Noget tyder på, at søvnmangel kan øge risikoen for nogle typer kræft. En undersøgelse blandt 1.240 personer, der blev screenet for endetarmskræft, viser, at de 338, der fik en diagnose, faktisk kun sov mindre end seks timer om natten.

En anden undersøgelse publiceret i tidsskriftet Breast Cancer Research and Treatment har også peget på en øget brystkræftrisiko ved søvnmangel.

6. Forkorter livet

Udover at medføre en masse sygdomme kan søvnmangel også betyde, at du dør tidligere. En undersøgelse har vist, at dem, der ikke fik sovet nok, døde yngre end dem, der fik mellem 6,5 til 7,5 timers søvn hver nat.

En undersøgelse fra 2010 har også vist, at mænd, der sov mindre end seks timer hver nat, havde fire gange så stor risiko for at dø i løbet af en 14-årig periode.

Vil du have et længere liv? Få 10 smutveje til at leve længere på Q.dk.

Kilde: Huffington Post

 

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.