H&M fortsætter eksklusivt og hypet designsamarbejde
Svenske Hennes & Mauritz vil gentage succesfuldt designsamarbejde til efteråret. Denne gang med Kenzo.
Kenzo skal designe en kollektion for Hennes & Mauritz. Arkivfoto fra Kenzos show under modeugen i Paris i januar 2016.
Kenzo skal designe en kollektion for Hennes & Mauritz. Arkivfoto fra Kenzos show under modeugen i Paris i januar 2016. Foto: Thibault Camus/AP


De seneste år har den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz haft stor succes med at arbejde sammen med designere fra verdens mest eksklusive modehuse.

Også i år skal et internationalt designnavn kaste stjernestøv over stangtøjsgiganten, og det bliver det franske modehus Kenzo, oplyser H&M i en pressemeddelelse.

- Vi vil tænke stort, flytte grænser og sprede Kenzos positive energi til alle i verden gennem samarbejdet med H&M, siger Carol Lim og Humberto Leon, kreative direktører i Kenzo, i en fælles udtalelse.

De senere år har kunder blandt andet ligget i kø foran Hennes & Mauritz' butikker for at få først fat i designtøjet. Også i Danmark.

Senest lavede H&M en kollektion i samarbejde med modehuset Balmain, mens det tidligere har været navne som Alexander Wang, Isabel Marant og Versace.

Samarbejdet er populært, fordi det kan opfylde modebevidste forbrugeres designdrømme, uden at de skal betale tusindvis af kroner for tøjet, siger Chris Pedersen, modevært på DR K.

- Man får pludselig et stykke tøj med hjem, som man ellers aldrig ville have mulighed for, siger Chris Pedersen.

Og det er samtidig smart for både modehus og lavpris-tøjkæde.

- Når H&M samarbejder med designere som Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Balmain eller nu Kenzo, så er det et match made in heaven. Designerne vil gerne ud til flere forbrugere, og H&M har et kæmpe markedsføringsapparat, siger han.

- Samtidig blåstempler det H&M, når de store luksusbrands har lyst til at samarbejde med dem.

Tøjet fra Kenzo, der er kendt for stærke farver og mønstre, kommer til salg i butikkerne og på nettet 3. november 2016.

Chris Pedersen forventer dog ikke helt så mange unge mennesker i soveposer foran H&M-butikkerne, som da Balmain-kollektionen kom i november 2015.

- Hvor Balmain er luksus og bling-bling, er Kenzo mere cool. Det appellerer til en anden målgruppe, siger Chris Pedersen, som understreger, at modehuset passer godt til samarbejdet med H&M.

- Kenzo er et gammelt modehus, som var ret afdanket for nogle år siden og kendt for vilde print og eksotiske farver. Men så ansatte de et nyt designpar, som kom fra en af de hippeste designbutikker i verden, Opening Ceremoni i New York, siger Chris Pedersen, modevært på DR K.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.