De Radikale opfordrer endnu engang Venstre til at melde sig ind i forliget om togfonden. Det sker, efter at DSB har meddelt, at selskabet køber 26 nye ellokomotiver.
- Togfonden indeholder jo at sørge for, at der overhovedet kan køre el-tog, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).
Lokomotiverne - som dog først kommer i drift i starten af 2020 - skal blandt andet erstatte de eksisterende diesellokomotiver. De skal hovedsageligt sættes ind i regionaltrafikken på Sjælland.
Samtidig gør det statslige togselskab klar til at tage de problemfyldte IC2- og IC4-tog helt ud af drift.
Andreas Steenberg glæder sig over DSB's beslutning om at sadle om til ellokomotiver.
Men selve elektrificeringen af den danske jernbane risikeret at udarte sig til et politisk slagsmål, advarer Steenberg.
Et flertal i Folketinget bestående af S, DF, R, SF og Enhedslisten står nemlig bag den såkaldte Togfonden.dk. Fonden går ud på at bruge indtægter fra olie til at finansiere blandt andet elektrificering af hovedbanenettet.
Men det forlig er Venstre ikke med i. Og før sommer afviste finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) at tilslutte sig, selv om DF, der ellers støtter Venstre, fastslog, at partiet vil stå last og brast med de andre togfondspartier.
- Nu står vi over for, at i hver enkelt finanslov skal vi, der har et flertal, stemme Venstre ned for at skaffe penge til elektrificering, siger Andreas Steenberg.
- Det er useriøst at sende Banedanmark ud og skrive kontrakter med entreprenører om at elektrificere, når det er fra år til år.
/ritzau/