De har stor succes med salget. De hjemløse og tidligere hjemløse Hus Forbi-sælgere, der hver formiddag, eftermiddag og aften står foran supermarkedet, på hjørnet af gågaden eller banegården som sælgere af månedsavisen.
Succesen er nu 20 år lang og derfor uddeler sælgerne fra på fredag 15. april en gratis særudgave til alle, der er interesserede.
Ifølge Hus Forbi er avisen aktuel som nogensinde før. Der lever cirka 5.000 hjemløse i Danmark, og af dem lever cirka 500 på gaden, og der kommer flere til, siger Peter Andersen, som er avisens redaktionssekretær.
- Antallet har været støt stigende, siden SFI begyndte at tælle i 2007 - seneste tælling viser især, at der kommer flere unge, hvilket bekræftes af alle, der arbejder med hjemløse og socialt udsatte, siger han.
Ifølge Peter Andersen er kontanthjælpsreformen en af forklaringerne, og der er en begrundet frygt for, at vi vil se en yderligere stigning, når kontanthjælpsloftet og den nye 225 timers regel træder i kraft til efteråret.
- Så vi får flere sælgere, og det vil vi egentlig helst ikke have, forudser han.
Avisen.dk har i denne uge dokumenteret, at hver syvende hjemløs på de danske væresteder er under 30 år. Det viser en undersøgelse af 57 væresteder, som Kirkens Korshær, KFUM’s Sociale Arbejde samt Blå Kors driver for at hjælpe hjemløse.
Flere organisationer retter en skarp kritik mod kontanthjælpens lave ydelser og den indsats, der har været ført for at hjælpe de unge uden eget tag over hovedet.
De hjemløse skriver med
Overskuddet af Hus Forbi går til udstyr og tøj til de hjemløse. Bladet udkom første gang i august 1996 i anledningen af FN’s internationale fattigdomsår, og fordi København var europæisk kulturby ’96. I alle 20 år har avisen arbejdet på at inddrage de hjemløse.
- Vi arbejder meget med brugerinddragelse af sælgere og socialt udsatte i for eksempel interviews. Målsætningen er, at sælgere og brugere skal stå for mindst 20 procent af artiklerne, og det er lykkedes, siger Peter Andersen.
Udover de hjemløse bidrager uddannede journalister, som Peter Andersen, og uddannede fotografer.
Det gratis særnummer indeholder blandt andet postkort med fotos taget af de hjemløse, interview med en læser, der har været med helt fra starten, portrætter af sælgere og en beskrivelse af, hvordan det hele begyndte.
Jubilæet har også været markeret med en biograftrailer om hjemløse, der mindede om traileren til en blockbuster, og med en sælgeruge, hvor kendte har solgt avisen.
Den almindelige udgave af Hus Forbi koster som altid 20 kroner. Af dem går 10 kroner til sælgeren.