Historisk flyvning i soldrevet fly trækker ud
Piloterne antyder, at de måske kan blive tvunget til at udskyde flyvning omkring Jorden med soldrevent fly.
Flyvning rundt om Jorden med soldrevet fly vil måske blive udsat på grund af vejrforhold og mørke dage, siger pilot.
Flyvning rundt om Jorden med soldrevet fly vil måske blive udsat på grund af vejrforhold og mørke dage, siger pilot. Foto: Takuya Inaba/AP


Der er en risiko for, at den opsigtvækkende flyvning rundt om Jorden med det soldrevne fly Solar Impulse 2 må udskydes til næste år på grund af vejrforhold og stadigt mørkere dage fremover.

Regnperioden har tvunget det soldrevne fly til at vente i flere uger i Japan, efter at en koldfront satte en stopper for forsøget på at krydse Stillehavet.

Piloterne Andre Borschberg og Bertrand Piccard har hele tiden sagt, at der var en risiko for, at det ville mislykkes at flyve Jorden rundt på solenergi. I de seneste uger er deres tvivl taget til.

- Der er en risiko for, at vi ikke kommer til at gøre det i rette tid, siger schweizeren Andre Borschberg til den amerikanske tv-station CNN med henvisning til de ugunstige vejrforhold.

Forsinkelserne kan nu medføre, at rejsen ikke kommer til at blive gennemført i den tid, hvor der er tilstrækkeligt med sollys på den nordlige halvkugle. Det kan medføre, at forsøget må udskydes til næste år.

Piloterne har klaret seks af 12 delstrækninger. Flyvningen over Stillehavet - fra Kina til Hawaii - er den længste og sværeste, da flyet er afhængigt af en skyfri himmel.

Flyrejsen blev indledt i Abu Dhabi i marts og skulle efter planerne have været afsluttet i juli, hvorved mængden af dagslys ville have været optimal.

Det var meningen, at den 62-årige Borschberg efter at være lettet i Kina først skulle lande igen efter at have været i luften i cirka 130 timer og have tilbagelagt de 8500 kilometer til Hawaii. På turen skulle Solar Impulse 2 være alene over åbent vand i mere end fire dage.

Om bord på det 2,3 tons tunge fly havde Borschberg mad og drikke til at klare sig i en uge, og hvis uheldet skulle være ude, var der også en faldskærm og en gummibåd i flyet.

Solar Impulse har et vingefang på 72 meter, og er dækket af 17.248 solpaneler, der ikke er tykkere end et enkelt hovedhår.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.