Heunicke vil have ny spilleplade for europæisk luftfart
Transportministeren er i Bruxelles med tasken fyldt med idéer til nye EU-indgreb for at rydde op i luften.


Den seneste tids arbejdskonflikter i luftfartsselskaberne SAS og Norwegian samt flere selskabers forsøg med kreative selskabskonstruktioner får fredag transportminister Magnus Heunicke (S) til at øge presset for nye europæiske regler i luften.

Heunicke vil i randen af et møde med sine EU-kolleger i Bruxelles forsøge at samle opbakning til at sikre, hvad han kalder "fair og ordentlige vilkår" og faste modeller for selskabernes virke.

- Vi kan jo dokumentere, at der foregår regelshopping i en grad, så det overgår enhver fantasi, hvor kreative luftfartsselskaberne er i Europa i forhold til at placere sig med hjemmebase forskellige steder.

- Det gør det utroligt svært for medarbejderne og fagbevægelsen og landene at finde ud af, hvilke sociale rettigheder har man på denne her arbejdsplads, får man løn, når man er syg, skal man betale for sin egen uniform - sådan nogle helt grundlæggende ting, siger Heunicke på vej ind til mødet.

Den danske minister forsøgte allerede i juni sidste år at gøre fælles sag med den hollandske transportminister.

Anledningen dengang var, at en række hollandske fagforeninger i en appel til parlamentet i Haag skrev, at Norwegian havde planer om at bruge en licens i Irland til at hyre piloter med base i Thailand via et selskab i Singapore.

Norwegian afviser fredag over for Ritzau, at selskabet har thailandske piloter og præciserer, at etableringen af det irske datterselskab skyldes behovet for at sikre trafikrettigheder inden for EU, hvor et norsk selskab ellers er underlagt begrænsninger.

Heunicke fæster nu sin lid til, at EU's nye transportkommissær, Violeta Bulc, selv har lagt op til et opgør med social dumping inden for luftfarten.

Ministeren efterspørger "en fast spilleplade" for luftfartsselskabernes virke. Blandt andet ved at kræve, at et selskab har en hjemmebase fast defineret i Europa, hvis det vil flyve mellem europæiske destinationer.

Omvendt er ministeren skeptisk over for de planer, blandt andre Tyskland, Frankrig og Belgien har om at give europæisk luftfart skattefordele på linje med det, der gælder inden for søfart.

- Nu må jeg lige se, hvad de kommer med. Men vores helt generelle holdning er, at man skal være meget påpasselig med at udbrede sådan en minusskat til alle mulige områder.

- Hvis man fortsætter det her, så er det jo bare et ræs nedad. Og så er det dem, der er allermest kreative med at angribe lønmodtagernes rettigheder, som vinder, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.