Hver fjerde nyansatte lærer forlader folkeskolen inden for et år. Sådan lyder konklusionen på baggrund af tal fra tre af landets lærerkredse, skriver Folkeskolen.dk.
En af de lærerkredse er Sønderborg Lærerkreds, hvor der ved skoleårets start i 2016 blev ansat 40 lærere. I løbet af skoleåret blev de 40 nyansatte barberet ned til 29. Godt en fjerdedel var ude af vagten igen, før året var omme.
Tallene bekymrer Annette van Buren, kredsformand i Sønderborg Lærerkreds. Ifølge hendes egne undersøgelser stoppede størstedelen af de nyansatte lærere for at søge nye græsgange i andre skoletilbud. Lærerne har blandt andet skiftet job til privatskoler, produktionsskoler og ungdomsskoler.
Det ærgrer Annette van Buren, fordi det peger på, at de nyansatte lærere gerne vil undervise, men bare ikke vil undervise i folkeskolen.
- Jeg vil rigtig gerne holde på de lærere, vi får, for vi har brug for dem. Hovedparten af lærerne, der forlader jobbet hurtigt, udfases til andre skoler end folkeskolen. Det, synes jeg, er rigtig sørgeligt. Det andet aspekt er, at det rent resursemæssigt er rigtig dyrt. Der står nogle elever tilbage, som skal have vikar, og der står nogle lærere, som skal trække opgaven for den person, der forsvandt. Det lægger en ekstra belastning på systemet, siger Annette van Buren.
Tallene fra de to andre lærerkredse viser, at Sønderborg ikke er et enestående eksempel. I Slagelse Kommune forlod 23 procent af de nyansatte lærere folkeskolen inden for et år. Det samme gjorde sig gældende i Kalundborg Kommune.
Ifølge Annette van Buren kan der også være praktiske ting, der spiller ind, såsom at nogle lærere kan finde en stilling tættere på deres hjem. Hun holder dog stadig fast på, at det er for mange, der har sagt op – og at det går alt for hurtigt.
- Jeg synes, det er dybt problematisk, hvis man allerede vil prøve noget andet efter to måneder. Det gør man jo ikke, hvis man er glad for at være et sted, og man er landet godt, siger hun.