Her sladrer de ansatte om arbejdspladsen
53 gange er bankansatte kommet med indberetninger til Finanstilsynets nye whistleblowerordning.
Langt flere end forventet har gjort brug af ny sladretjeneste for bankansatte, der fornemmer, at noget ikke følger reglerne.
Langt flere end forventet har gjort brug af ny sladretjeneste for bankansatte, der fornemmer, at noget ikke følger reglerne. Foto: Scanpix/arkiv


Mistanke om dårlig rådgivning, amoralske produkter og insiderhandel.

Det er nogle af de ting, der kan meldes til den nye whistleblowerordning hos Finanstilsynet, der er begyndt som en succes.

Ifølge Politiken er der kommet 53 indberetninger til den anonyme sladretjeneste, der blev lanceret sidste år. Og det overrasker eksperter, der havde troet, at så godt som ingen ansatte ville turde bruge ordningen.

- Det er jo heller ikke risikofrit at benytte sig af ordningen. Ofte vil det være en snæver personkreds, der kender til eventuelle uregelmæssigheder. Dermed kan der nemt opstå mistanke om, hvem der står bag henvendelsen. Jeg ville i hvert fald selv være nervøs, hvis det var mig, der var i den situation, siger Finn Østrup, professor i økonomi på Copenhagen Business School (CBS), til Politiken.

Også hos Finansforbundet er man overrasket over de mange indberetninger og ser det som positivt, at ordningen bliver benyttet.

Samtidig ærgrer det dog forbundets næstformand, Michael Budolfsen, at der tilsyneladende fortsat er et stort behov for at få ryddet op i finanssektoren til trods for en overstået finanskrise.

Finanstilsynet fortæller til Politiken, at de 53 indberetninger repræsenterer et bredt spekter af sager, fra det, "der er lidt løst i koderne, altså hvor vi bliver anbefalet at se nærmere på en konkret virksomhed, til anmeldelser, der er meget specifikke, og som kan være meget detaljerede, siger Ulla Brøns Petersen, kontorchef i Finanstilsynet, til Politiken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.