Her må du ikke spare på bilens ekstraudstyr
Køber du en ny bil i mini- eller den lille mellemklasse, så er der noget ekstraudstyr, du bør overveje at købe med.
Peugeot 208 var 2015's mest solgte bil i miniklassen.
Peugeot 208 var 2015's mest solgte bil i miniklassen. Foto: Dmitry Orlov Www.dvorlov.com/free


Går du og overvejer at købe en helt ny bil i mini- eller den lille mellemklasse, så hører du måske også til en af de mange danskere, der planlægger at sælge den videre efter en årrække.

Og mens det kan være en jungle og hundedyrt at vælge til og fra i de mange tilbud af ekstraudstyr, så er der nogle bestemte områder, hvor du bør overveje at betale lidt ekstra. Det kan nemlig få betydning for, hvor nemt og til hvor god en pris du kan afsætte din bil om tre til fem år. Det mener i hvert fald Mikkel Thomsager, der er chefredaktør på Bil Magasinet.

Han peger blandt andet på et navigationsanlæg, der kobler bil og smartphone sammen, som et område, hvor man bør tænke langsigtet og investere.

- Navigation er et område, hvor man om tre år har svært ved at forestille sig en bil, hvor du ikke kan koble din telefon op til systemet. Så kan du få det i din nye bil nu, bør du overveje, om du skal have det med, siger han Ritzau Fokus.

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM"s blad Motor, peger på systemet Apple CarPlay, der kan koble iPhone og bil sammen, som et godt valg. iPhones får nemlig ikke pludseligt et nyt styresystem, og derfor vil Apple CarPlay sandsynligvis ikke forældes de første år.

- Der er to måder at købe bil på - med hjernen og med hjertet. Du skal bruge hjernen, hvis du vil sælge den videre, men det er også okay at vælge tilkøb, som giver bilen en ekstra værdi for dig i de år, du kører den, siger Søren W. Rasmussen.

Mens centrallås er en selvfølge for biler i dag, peger Mikkel Thomsager på, at nøglefri adgang og nøglefri start også bliver mere og mere udbredt. Derfor er det en god idé at tage de features med, hvis du kan vælge dem til i din nye bil.

Men køber du ekstraudstyr, for at din bil skal sælges videre til så god en pris som muligt, så drop betrækket, de smarte pedaler, bagagerumsindretningen eller andre ting, der kun påvirker bilens udseende.

- Det, du betaler for et bestemt udseende, bliver afskrevet fra dag ét. De penge ser du aldrig igen, slår Mikkel Thomsager fast.

Skal han alligevel pege på et funktionelt tilkøb, som du kan springe over og spare penge på, så er det sikkerhedssystemer som vejbanesystemer, der bipper, hvis du rammer rillerne i kanten af vejen, eller som blinker, hvis føret er vådt.

- Den slags vil folk ikke betale ekstra for, når de skal købe bilen af dig. Teknologierne bliver hele tiden fornyet, så de kan være forældede, når du skal sælge om få år, forklarer Mikkel Thomsager.

Alligevel peger Søren W. Rasmussen på, at den slags tilkøb er til for dig som bruger - og at de bevisligt har en effekt på din sikkerhed på vejene. Han anbefaler også en automatisk nødbremse som et godt tilvalg. Det er også en af de anordninger, som vil brede sig til flere og flere nye biler, og derfor er det smart at vælge det til, hvis man ønsker at sælge videre.

- Det er dog vigtigt at huske, at en minibil cirka koster mellem 120.000 og 160.000 kroner. Køber man ekstraudstyr, så den ender med at koste over 200.000, så har man skubbet bilen helt ud af sin prisramme, og det vil en fremtidig brugtvognskøber ikke betale for, understreger han.

Fakta: Det skal du overveje af ekstraudstyr:

- Køber du ekstraudstyr, der forbedrer udseendet på bilen, så afskriv udgiften. De penge får du ikke igen.

- Køb praktisk ekstraudstyr, som fremtidige nye biler kommer til at have: Automatisk lås og start, automatisk nødbremse, navigation og styresystem, der spiller sammen med din smartphone og aircondition.

- Vælg fem døre over tre, hvis du vil højne værdien til videresalg.

- Anhængertræk kan forbedre videresalgsprisen.

Kilder: Søren W. Rasmussen, Mikkel Thomsager.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.