Her er tre 'forbudte' fødevarer, du alligevel godt må spise
Er du forvirret over, hvilke madvarer du skal undgå? Så er du ikke alene. Her er tre forhadte madvarer, som kosteksperterne gerne vil have tilbage på bordet.
Smør er udskældt, men er det nu også så usundt, som det er gjort til?
Smør er udskældt, men er det nu også så usundt, som det er gjort til? Foto: SCANPIX arkiv


Den ene dag skal du undgå den ene madvare og den næste en anden. Det kan føles som en jungle af modstridende råd om kost, som vi skal undgå, når kosteksperterne præsenterer nye undersøgelser og advarer os mod en af vores yndlingsmadvarer. Et aktuelt eksempel er diskussionen om mættede og umættede fedtsyrer er sundhedsskadelige eller ej.

Se, hvordan Thomas Rode-Andersen bor på madogbolig.dk

Specielt er det smørret, der forvirrer sundhedsinteresserede. Sundhedsstyrelsen har nemlig i årevis advaret mod mættede fedtsyrer, som blandt andet stammer fra smør.

Se også:

- Kostrådene har været en væsentlig del af den forebyggelsespakke, der i de sidste godt 20 år har fået dødeligheden af hjertekarsygdomme til at rasle ned, så der indenfor de sidste ti år næsten er sket en halvering. Hvis man opdaterer kostrådene, så de inkluderer de nye og væsentlige fund, kan de måske accelerere faldet i hjertedød yderligere, siger Steen Stender, ledende overlæge på Gentofte Hospital

Bliv klogere på Danmarks bedste restauranter: Følg guiden på madogbolig.dk

Smørret er tilbage

I takt med de skiftende slanketrends, er forskellige madvarer blevet forvist fra køkkenbordet. Sukker, stivelse, mel, fedt, salt og farvestoffer er nogle af madvarerne, der skiftevis forsvinder og vender tilbage. Tre af de mest omtalte madvarer, som har været forviste, men som er ved at finde sin vej tilbage, er:

Smør: The Huffington Post skriver, at det ellers frygtede fedt fra mættede fedtsyrer viser sig ikke længere at være farligt, og kan spises med god samvittighed.

Kartofler: Er ikke så fedende, som man har frygtet. I virkeligheden feder kartoflen mindre end pasta og ris, og den er rig på kalium, C-vitamin og kostfibre – alt sammen vigtige stoffer for at holde en sund krop.

Frosset grønt: De frosne grøntsager har længe ligget på andenpladsen i forhold til de friske. Men britiske undersøgelser viser, at frosne grøntsager holder bedre på vitaminer og antioxidanter end de friske.

Eilen Anthoniussen, Mad & Bolig, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.