Her er morgenvanen, der får dig til at elske dig selv
Vi er rigtig mange kvinder, der går rundt med en latent følelse af, at vi ikke slår til. At vi ikke er gode nok. Hvordan får vi gjort noget ved det? Dét har psykolog Mette Holm et bud på.
Mange kvinder ser med kritiske øjne på sig selv - og det burde de stoppe med, er budskabet fra psykologen, der mener, at selvkærlighed er vejen frem.
Mange kvinder ser med kritiske øjne på sig selv - og det burde de stoppe med, er budskabet fra psykologen, der mener, at selvkærlighed er vejen frem. Foto: SCANPIX arkiv


Af Malene Fich Weischer, Q.dk, Aller Media

Hvor højt elsker du dig selv? Hvis du knap kan kigge dig selv i spejlet af ren selvlede, er det på tide, at du begynder at fortælle en ny indre historie om dig selv.

Det handler nemlig langt hen ad vejen om en dårlig vane, du har fået med at kigge alt for kritisk på dig selv, om det så er dit udseende eller din personlighed.  Det er et tankemønster, der skal vendes. Det forklarer psykologen Mette Holm.

Nyskilt mand: Dette burde jeg have gjort i mit ægteskab. Se hans liste på Q.dk

Problemet er, at hvis først tanken om, at man ikke slår til, har fæstnet sig, så kræver det en gedigen indsats at få tankemønstret vendt om igen. Den gode nyhed er imidlertid, at det sagtens kan lade sig gøre.

- Man siger, at det tager tre uger at ændre éns tanker og 10-12 uger at lære at vedligeholde en vane, så den bliver en automatiseret proces. Selvfølgelig falder man også i en gang imellem og gentager gamle mønstre og vaner, men det skal man ikke være så ked af. Det er bare en del af udviklingen, og man lærer en masse af det, fortæller psykolog Mette Holm.

Blog: Er du julefrokostens Bridget Jones? Se de gode råd fra modedivaen til at undgå at gøre dig selv til grin

Nøglen er at være positiv

Hendes recept på mere selvkærlighed handler i høj grad om fokus. Om at gøre sig bevidst, hvad man gerne vil væk fra – men i allerhøjeste grad også, hvad man gerne vil hen til. Hvad man vil have mere af i sit liv.

- Det er jo ikke nogen hemmelighed, at dét, som du giver fokus, trives. Så hvis du hele tiden tænker negative tanker om dig selv, så vil de faktisk gøre dit selvbillede værre. Men kan du i stedet lære dig selv at tænke positivt om dig selv, så vil din selvkærlighed begynde at vokse, siger psykologen.

Dit magiske kvarter hver morgen

Brug hver dag – og helst om morgenen – et kvarter på dig selv, hvor du stiller dig selv disse spørgsmål.

1. Hvordan har min krop det i dag?
Er den fit, stærk, næret og klar til at møde dagen. Og hvis ikke, hvad kan jeg så gøre ved det i løbet af dagen, så den får det bedre?

2. Hvad skal jeg lade fylde mine tanker i dag?
Spørg dig selv, hvilke tanker der gør dig glad. Hvad vil du gerne have mere af? Og hvad vil du have mindre af? Vær bevidst om, at det er de gode tanker, du lader fylde i løbet af dagen.

3. Hvordan kan jeg bidrage til noget eller nogen i dag?
Hvordan kan du gøre, måske bare en lille ting, som betyder noget for andre? Få nogen til at smile, hjælpe med en opgave, gør lige den ekstra lille ting, som betyder en hel masse for en anden?

Brug tid til at tænke spørgsmålene igennem – hver dag. Og skriv dine tanker og svar ned i en dagbog, så du om aftenen kan se, om du nåede dine mål for dagen.

Derfor er en sms-flirt også utroskab: Se mere på Q.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.