Mens der bliver længere mellem dødsulykkerne, bliver der kortere mellem kollisionerne på motorvejene.
Sidste år mistede 178 mennesker livet på de danske veje - hvilket kun er overgået af 2012, hvor så relativt få som 167 blev dræbt.
Desværre er der sket en stigning i antallet af ulykker på motorvejene fra 567 i 2014 til 642 i 2015, siger leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen.
- Det er ikke endnu til at sige, om der er tale om en reel stigning eller blot et udsving i statistikken, men det følges nøje, siger hun.
Mange af ulykkerne er såkaldte bagendekollisioner - eksempelvis endte 53 af den type sammenstød i 2014 med personskade.
Årsagen er typisk høj fart, for tæt afstand til forankørende og uopmærksomhed.
- Hvis du kører med for lidt afstand, har du også for lidt plads til at være uopmærksom. Ikke forstået på den måde, at du godt kan tjekke din mobiltelefon, så længe du holder afstand. Men forstået sådan, at de to faktorer hænger tæt sammen, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Søren Holten Jacobsen, som er chefinstruktør hos FDM Sjællandsringen, vurderer, at den manglende afstand til forankørende er den allerfarligste af motorvejsbilisternes dårlige vaner.
- Jeg tror ikke, at de fleste er klar over, hvor stor afstand, man bør holde for at kunne nå at reagere, hvis de forankørende bremser. Og der er ingen tvivl om, at nogle af de ulykker, hvor mange er involveret, til dels sker på grund af manglende afstand, siger han.
Fem dårlige vaner på motorvejen:
1) Manglende afstand
- Der skal være to sekunders afstand mellem bilerne. Som tommelfingerregel skal der være en afstand, der svarer til halvdelen af hastigheden i meter. Hvis du kører 110 kilometer i timen, skal du faktisk have 55 meter imellem. Det er der mange, der ikke gør.
2) Manglende opmærksomhed
- Det er en farlig cocktail, hvis du både kører for tæt og er ukoncentreret. Det giver sig selv, at du ikke skal læse sms'er eller mail, mens du kører i bil. Men selv om du blot snakker i telefon med din lovpligtige håndfri installation, kan du også blive for ufokuseret. Desuden er "kiggekøer", det vil sige steder, hvor bilister bremser for at kigge på ulykker i det modsatte spor, ofte årsager til nye ulykker.
3) For høj hastighed
- Vi ser virkelig alvorlige ulykker, hvor folk kommer galt afsted, fordi de kører alt for stærkt. Nogle kører simpelthen af motorvejen på grund af for høj hastighed, og andre gange skaber de farlige situationer for andre. Hvis man overholder hastighedsbegrænsningerne, er der i øvrigt også mange penge at spare i forhold til brændstoføkonomi.
4) Hold til højre
Det kan være rigtig generende for andre, hvis man ikke holder til højre. Mange ligger jo og kører i det midterste spor uden at tænke over det. Det kan friste andre til at overhale højre om og skabe farlige situationer.
5) Tvivl om fletteregler
- Nogle bilister er usikre på, hvordan de skal flette. Især omkring vejarbejde er der mange, der ikke ved, hvordan de skal placere sig og derfor vælger den bane, de nu synes er rigtig. Og så får man måske ikke flettet. Det er vigtigt, at man husker lynlås-princippet og kører ved siden af hinanden, indtil man skal flette. Husk: Hvis striberne slettes, skal der flettes.
Kilde: Søren Holten Jacobsen, chefinstruktør, FDM Sjællandsringen.
/ritzau/FOKUS