Her er eksperternes overraskende slankeråd
Glem skyldfølelsen og strikse spiseregler, lyder det fra to eksperter. Helt kort: Drop kuren.
Der er mange veje til vægttab, men skal det holde, bør du droppe slankekuren, lyder rådet fra en ernæringsekspert og en psykolog.
Der er mange veje til vægttab, men skal det holde, bør du droppe slankekuren, lyder rådet fra en ernæringsekspert og en psykolog. Foto: Colourbox/free


Januar er for mange mennesker lig med slankekur.

Men bør man droppe kulhydraterne, hoppe på faste- eller detox-kure eller måske noget helt tredje? Spørger man cand. scient i human ernæring og centerleder ved Center for Bevidst Sundhed, Per Brændgaard, og praktiserende psykolog Uffe Damborg er svaret: Ingen af delene.

Sammen har de forfattet bogen 'Mindful spisning - vægttab med nærvær og nydelse'. Heri gør de op med begrebet slankekur og skyldfølelse.

- Skåret over én kam virker slankekure rent faktisk fedende hos de fleste, fordi man ofte ender med at tage mere på bagefter, end man tabte under selve kuren, siger Per Brændgaard til Newspaq.

I stedet for at gå på slankekur, bør man i stedet gå på 'slankekurs'. Det gør man ifølge forfatterne ved at blive bevidst om, hvorfor man spiser, som man gør.

- Den bedste slankekurs er at få fjernet årsagen til, at man overhovedet har et vægtproblem. Det kan være noget banalt, som hvad man putter på brødet, andre gange skal man grave et spadestik dybere og se på stress i sit liv. Det er ofte en fundamental årsag til, at man tager på, fordi det at overspise virker afstressende, siger Per Brændgaard.

Psykolog Uffe Damborg har specialiseret sig i stresshåndtering og mindfulness. Også han mener, at mange misbruger mad til at afstresse.

- Derfor vænner man sig til at spise på en sult, der overvejende er psykisk betinget, fordi man længes efter afslapning, men som ikke har noget med den fysiologiske mavesult at gøre, siger han til Newspaq.

Ifølge Per Brændgaard og Uffe Damborg er vejen til et varigt vægttab derfor at tilføre bevidsthed og opmærksomhed til sit madindtag: Lad være med at spise, bare fordi klokken viser 19, og lad vær med at blive ved med at spise, bare fordi der er mere tilbage på tallerkenen. Øg opmærksomheden på kroppens signaler: Spis først når du mærker fysisk sult og stop, når du er mæt.

Og når man så spiser, skal man frem for alt have fokus på selve nydelsen ved at spise. Den hjælper man ifølge Uffe Damborg på vej ved at sænke tempoet og lægge mobiltelefon, aviser og computer langt væk fra tallerkenen.

- Hvis du eksempelvis spiser foran fjernsynet, er du ikke ligeså opmærksom på nydelsen ved din spisning. Undersøgelser viser, at spiser man foran fjernsynet, spiser man mere, fordi man ikke er opmærksom på de kropsfornemmelser, der er forbundet med at spise, så man skal tage meget indenbords, før man mærker hvad der foregår, siger han.

Sørger man for at øge opmærksomheden og nydelsen omkring sin spisning, oplever man ifølge Per Brændgaard og Uffe Damborg den afgørende forskel, at mængderne automatisk vil ændre sig.

- Du spiser alt det, du kan lide, men med opmærksomt nærvær, så er det ikke så sandsynligt, at du overspiser eller spiser uden at være sulten, og du holder op, når du ikke længere er sulten, siger Uffe Damborg om filosofien bag mindful-spisning.

Både han og Per Brændgaard erkender, at denne vej til vægttab ikke er den hurtigste.

- Det tager typisk lang tid. Men alternativet er slankekure, hvor kropsvægten kører op og ned og typisk fører til, at man bliver tungere og tungere år for år. Så der er ikke noget quick fix, hvis man ønsker et varigt vægttab, siger Per Brændgaard.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.