Her er de sunde alternativer til energidrikke
Energidrikke kan være farlige, hvis man får for meget af dem. Har du brug for hurtig energi, findes der sundere alternativer.
Festlig ser den ud, men tænk dig om, før du slukker tørsten med en energidrik.
Festlig ser den ud, men tænk dig om, før du slukker tørsten med en energidrik. Foto: /free


Cult, Red Bull, Faxe Kondi Booster. De farverige dåser på hylderne lokker med sukkerholdige drikke til den søde tand. Med lad dig ikke narre.

Energidrikke kan være sundhedsskadelige i store mængder.

Maveonde, hjertebanken, angst og vægtforøgelse er bare noget af det, der venter dig, hvis du drikker for mange energidrikke, advarer seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet Marta Axelstad Petersen.

- Energidrikke har et højt indhold af koffein. Drikker du derfor mange af dem, samtidig med at du drikker kaffe eller andre koffeinholdige drikke, kan det få alvorlige, sundhedsmæssige konsekvenser, siger hun.

Derfor anbefaler Marta Axelstad Petersen, at man ikke giver energidrikke til børn.

Vi voksne bør også passe på og holde os til et samlet koffeinindtag på under 400 milligram koffein om dagen.

- Hvis energidrikke bare bliver brugt som noget, der er lidt lækkert at drikke, vil sodavand, på trods af at det ikke er sundt, være et sundere alternativ, siger Marta Axelstad Petersen.

I 2009 blev det lovligt at sælge energidrikke i Danmark, der indeholder op til 320 milligram koffein per liter.

Ifølge ernæringsekspert Per Brændgaard bør man ikke bruge energidrikke som en kilde til at få mere energi i hverdagen.

I stedet skal man gå efter de sunde alternativer, hvis man får brug for et skud energi.

For ud over et meget højt indhold af koffein indeholder energidrikke også meget sukker, og derfor er de temmelig kalorieholdige og fedende.

- Er det den stimulerende effekt fra koffeinen, man går efter, er det langt sundere at drikke kaffe eller te, der som udgangspunkt hverken indeholder kalorier eller sukker, siger Per Brændgaard.

Får man brug for at hæve energiniveauet med lidt sukker, er det også sundere at spise en banan eller noget andet frugt. På den måde kan man stabilisere blodsukkeret på en naturlig måde, mener han.

Derfor kan det også være en fordel at købe en juice eller smoothie, hvis du gerne vil drikke dig til mere energi.

Vigtigst af alt er det dog, at du lytter til din krop og finder kilden til, hvorfor du savner energi og overskud.

- Mangler du generelt mere energi i din hverdag, skyldes det måske, at du har behov for en sundere livsstil med fokus på kost, motion og mere søvn, siger han.

Faktaboks:

- DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at voksne (over 18 år) ikke drikker mere end 400 milligram koffein om dagen.

- Børn skal helst undgå energidrikke, og unge (under 18 år) bør ikke drikke mere end 2,5 milligram koffein per kilo kropsvægt per dag.

- Bivirkningerne ved et højt indtag af koffein kan være:

- Forstyrret hjerterytme

- Forhøjet blodtryk

- Hjertebanken

- Åndenød

- Mavepine

- Kvalme

- Angst

- Søvnbesvær

- I værste fald hjertestop

Kilde: DTU Fødevareinstituttet, Marta Axelstad Petersen og Per Brændgaard

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.