Her er 4 madvarer der forkorter dit liv
Du skal ikke indtage disse fire sager, hvis du vil have et langt liv.
Sodavand er blandt er blandt de helt store syndere, men også andre madvarer risikerer at forkorte dit liv.
Sodavand er blandt er blandt de helt store syndere, men også andre madvarer risikerer at forkorte dit liv. Colourbox/Kloster. Illustration: Kloster


Det er umuligt at give opskriften på et langt liv, men at spise sundt og varieret kan måske være en af vejene til mange gode leveår.

Der er nemlig nogle mad- og drikkevarer, der faktisk kan forkorte dit liv, da de påvirker de såkaldte telomerer i cellerne. Telomerer sidder på enden af kromosomerne og beskytter vores DNA fra at komme til skade, skriver Health.com.

Her er vintervanerne, der ødelægger din søvn. Læs om dem på Femina.dk.

Ifølge forskning fra University of Utah Health Sciences bliver telomererne automatisk kortere med alderen, og det kan i sidste ende gå ud over cellen, så den dør. Kortere telomerer har faktisk været kædet sammen med sygdomme som kræft og hjertekarsygdomme. Forskning har netop vist, at livsstilsfaktorer såsom kostvaner kan påvirke den proces, hvor telomererne forkortes og dermed vores livslængde.

Health.com har her samlet fire mad- og drikkevarer, som kan forkorte vores liv.

1. Sodavand

En undersøgelse publiceret i tidsskriftet American Journal of Public Health lavet blandt 5.309 voksne personer har vist, at et dagligt indtag af lidt over en halv liter sodavand ældede kroppen med 4,6 år. Til sammenligning har rygning den samme effekt. At drikke en dåsecola dagligt ælder ’kun’ med 1,9 år.

Forskerne fandt ikke nogen sammenhæng med light sodavand og kortere telomerer, men anden forskning har til gengæld vist, at det øger risikoen for at få type-2-diabetes med 67 pct.

2. Forarbejdet kød

Det går også ud over telomererne, hvis man spiser forarbejdet kød som pølser og pepperoni.

En undersøgelse fra 2008 blandt 840 personer omhandlede, hvordan forskellige madvarer påvirkede længden af telomererne. Konklusionen – som har været publiceret i tidsskriftet The American Journal of Clinical Nutrition – viser, at personer, der spiste en eller flere portioner forarbejdet kød om ugen, havde kortere telomererne end dem, der ikke spiste kødet.

På Femina.dk kan du læse om 5 vaner, du skal ændre for at leve længere.

3. Rødt kød

At indtage rødt kød har tidligere været kædet sammen med hjertesygdomme og kræft – og det kan igen hænge sammen med telomerernes længde. En undersøgelse publiceret i Clinical Nutrition har undersøgt, hvordan rotter reagerede på forskelligt kød såsom oksekød og kylling gennem fire uger. Og rotterne, der fik det røde kød, havde altså kortere telomerer end de andre. Kyllingekødet havde samme effekt på telomererne som det røde kød – men ikke i samme udstrækning.

Andre undersøgelser har dog vist, at spiser du stivelse fra fx linser og bananer kan det hjælpe med at forbrænde fedtet fra kødet bedre og dermed mindske effekten på telomererne.

4. Alkohol

En undersøgelse præsenteret i 2010 ved American Association for Cancer Research Annual Meeting har konkluderet, at alkohol også er med til forkorte telomererne hurtigere.

Forskerne kiggede på DNA fra personer, der havde et alkoholmisbrug og et mere moderat alkoholforbrug. Og telomererne var markant kortere hos dem med misbruget. De var faktisk halvt så lange, siger forskerne, der dermed stærkt opfordrer til, at man tænker over sine alkoholvaner.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.