Frem til folketingsvalget i det nye år tager Socialdemokraterne nye metoder i brug for at få vælgernes opbakning.
Efter flere år med beskyldninger om løftebrud vil Helle Thorning-Schmidts (S) parti genvinde tilliden ved hjælp af såkaldte 'stuemøder', hvor S-kandidater møder en mindre gruppe vælgere på en privat adresse.
- Frem mod det næste valg arbejder vi systematisk med at få vores kandidater ud og møde vælgerne i deres dagligstuer til ’stuemøder’, forklarer Dan Holt Højgaard, der er kampagnekonsulent for Socialdemokraterne.
Til et stuemøde mødes en S-kandidat med 5-10 borgere og diskuterer politik. Formålet er, at afstanden mellem kandidat og vælger bliver mindre, og at politikeren bliver klogere på borgerens hverdag.
Kæmper for vælgernes tillid
- Socialdemokratiet har altid været et folkeligt parti, og med denne strategi vil vi styrke det. Det slider hårdt på et parti at sidde i regering, og det kræver, at vi arbejder ekstra hårdt for at genvinde tilliden frem mod valget. Blå bloks fokus på løftebrud gør, at det arbejde bliver endnu mere nødvendigt, siger Dan Holt Højgaard.
Socialdemokraternes brug af stuemøder startede til kommunalvalget i 2013, og det er første gang, at partiet systematisk vil bruge møderne til et folketingsvalg. Siden sommerferien har omkring 10 kandidater afholdt mellem 20 og 30 stuemøder, men den aktivitet vil stige.
Læs også: Eksperter: Demokratiet er truet af for stor afstand mellem top og bund
- Vi forventer, at omkring halvdelen af vores 93 folketingskandidater vil deltage i disse møder. Heriblandt cirka 10 ministre og omkring halvdelen af folketingsgruppen, siger Dan Holt Højgaard.
Den socialdemokratiske fortælling
Stuemøder giver god mening, da de passer ind i fortællingen om partiet. Det mener Karina Kosiara-Pedersen, der er lektor og kampagneforsker ved Københavns Universitet.
- For nogle år siden begyndte partiet igen at stemme dørklokker, og stuemøder lægger sig op af den tendens. Partiet vil gerne signalere, at de lytter, og at de giver sig tid til at møde almindelige mennesker, siger hun.
Det er dog usikkert, om vælgerne vil stemme på liste A, for det er få vælgere, som kandidaterne kan nå at møde.
- Men hvis deltagerne fortæller til familie og venner, at den her kandidat var fornuftig, kan det have en positiv effekt, siger hun.
Venstre: Ikke strategi for os
I Venstre mener kampagnechef Claus Horsted, at stuemøder er et udmærket kampagnemiddel at tage i brug, men:
- Det er ikke en central strategi, som vi vil bruge. Vi opfordrer vores kandidater til det, for det er en god måde at møde folk på. Men kandidaterne styrer i høj grad selv, hvordan de vil lave kampagne, siger han.
Møder giver vigtigt input
Matias Tesfaye er murer og folketingskandidat for Socialdemokraterne på Vestegnen. Han har siden maj i år været til omkring 15 stuemøder. Møderne giver ham et vigtigt input fra helt almindelige danskere, siger han.
- Jeg er stiller op på Vestegnen, og hvis jeg bliver valgt til Folketinget, så er det de folk, som jeg skal repræsentere. Så jeg går meget op i at lytte til deres problemer, siger han.