Fem kolleger bukket under med stress. På samme tid.
Det var grum virkelighed i it- og telegiganten YouSees afdeling i Odense sidste år. Og det sendte arbejdsmiljørepræsentant Helle Nonnie Hansen på overarbejde for at få gjort noget ved arbejdspresset.
- Jeg kunne jo godt se, at der var noget på vej, men det var rigtig svært at tackle det og få det stoppet. Så vi har haft fem stress-tilfælde på samme tid, og det var hårdt for alle, siger Helle Nonnie Hansen.
Hun er planlægningskoordinator i YouSees afdeling i Odense, og samtidig er hun arbejdsmiljørepræsentant og skal derfor hjælpe med at forebygge stress blandt sine mange kolleger.
Nemt opslagsværk
I dag er der ikke en eneste sygemelding med stress i YouSees fynske afdeling, fortæller hun. Og en af forklaringerne er, at tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter har lært at håndtere det bedre og nu banker på hos en leder, der lytter og handler.
- Jeg er rent ud sagt meget glad for den nye stress-håndbog fra fagbevægelsen. Den er nem og lynhurtig at slå op i, når jeg står overfor et konkret problem, og jeg ville gerne have haft den tidligere, siger Helle Nonnie Hansen.
Tidligere på året har LO-fagbevægelsen fået gennemført en stor undersøgelse om stress, der viser, at fire ud af ti LO-medlemmer har oplevet stress indenfor det seneste år. Og godt hver tyvende har haft fravær på jobbet på grund af stress. Undersøgelsen viste også, at mænd og kvinder reagerer forskelligt på stress, og at mange ikke aner, hvordan de skal håndtere stress.
Faste møder om stress
Den undersøgelse er nu mundet ud i en guide til arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter.
- Jeg har vist og diskuteret den store stress-rapport til min leder. Og vi er i dag blevet langt bedre til at tale om stress og hjælpe hinanden i tide, siger hun og føjer til, at hun også skal have foræret et eksemplar af stresshåndbogen til sin leder.
Klog af skade er der nu hver måned et fast stress-møde mellem tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentant og leder på hendes arbejdsplads.
- På det møde snakker vi alt igennem, der kan udløse stress. Hvordan fordeler vi telefonerne? er nogle overbelastede? har nogle for mange timer på arbejdet, og kan vi fordele opgaverne anderledes? Er der nogen, der har personlige kriser? Så følger vi hele tiden op på tingene og er tætte omkring løsningen af forskellige udfordringer, siger Helle Nonnie Hansen.
De stærke bukker også under
Hun fremfører, at hun har lært en del af sidste års stress-bølge på virksomheden.
- Nogle af dem, der gik under med stress, kom som en overraskelse. Jeg har virkelig lært, at de kolleger, der virker stærkest, også er dem, der risikerer at knække af stress. De har haft det svært længe og forsøger at samle op for alle andre, Nu er jeg blevet klogere på nogle signaler, og det er også noget af det, jeg kan se i håndbogen og bruge, siger hun.
Årsagen til stress på YouSee sidste år var som på alle andre arbejdspladser overbelastning og for få ressourcer, konstaterer hun.
- Så begynder man at løbe stærkere og bruger flere timer på jobbet. Man laver små regler for sig selv for at håndtere det hele. Og lige pludselig brænder det sammen, lyder det.
Telefonen ringer hele tiden
På YouSee ringer telefonerne konstant, og det er ifølge Helle Nonnie Hansen stress-fremkaldende.
- Vi har så mange afbrydelser i vores arbejde. Det er rigtig hårdt for hjernen hele tiden at blive afbrudt hele tiden, og der har vi lært at håndtere bedre. Og være bevidst om at det ikke er os som personer men alle de afbrydelser, der gør det svært at holde fokus. Det har været en stor hjælp med en håndbog om at stress ikke er et personligt problem men et fælles ansvar, så den enkelte ved at det ikke er ham.