Har du sovet dårligt? Det er vejrets skyld
Oplever du ændringer i din søvnrytme for tiden, kan det skyldes, at vejret skifter og din krop ikke kan følge med.
Søvnløs nat? Det skyldes måske vejret.
Søvnløs nat? Det skyldes måske vejret. FOTO: Scanpix


Du har købet en god seng, har blødt sengetøj, mørke gardiner og ro i huset … og alligevel slås du med din nattesøvn. Den er urolig, og du er meget vågen om natten. Og du forstår simpelthen ikke hvorfor.

Det kan skyldes den ene ting, du ikke er herre over - Vejret!

Vejret har stor indflydelse på din søvn, skriver Huffington Post. Og du kan ikke ændre på, om solen skinner eller ej. Men du kan forberede dig, så du har de bedste muligheder for at få en god nattesøvn.

Blæst og storm forstyrrer din søvn

Har du haft problemer med søvnen her i foråret, hvor blæst og regn har rusket i dit hus, er det en helt natulig konsekvens af vejret.

Rolig regn har en afslappende effekt på din søvn, men så snart både regn og blæst tager til, vil det vække dig, gøre det svært at falde til ro og for visse personer kan det også give bekymringer.

En undersøgelse fra Journal of Clinical Sleep Medicine viser, at det generelt er mere svært at sove, når der er lavtryk over landet, og vejret derfor er ustabilt og vådt.

Varmt og fugtigt vejr ødelægger søvnen

Du skal nyde den kolde danske luft, i mens  den stadig er her. Når det bliver sommer og rigtig varmt, kan du få svært ved at få din nattesøvn. Det samme er tilfældet, hvis du planlægger at rejse til et land med meget varme og høj fugtighed.

Føler du dig varm og svedig, er det i sig selv ødelæggende for din søvn. Samtidig kan det sætte en stopper for, at din krop falder i en dyb søvn. Du vil i stedet halv-sove dig igennem natten.

Du kan forsøge at forbedre din søvn ved at åbne vinduer, sove kun med et lagen og bruge air condition, hvis du er på ferie.

Kold luft giver dig bedre søvn

Efter et par dage med godt vejr, kan du blot håbe et vejrskifte, hvis du trænger til en lang nat i drømmeland.

For selvom det er irriterende med en overskyet og kold dag, kan din krop nemlig godt lide en pause fra varmen. Især på de helt varme sommerdage.

Kølig luft hjælper, ifølge forskning, din krop til at holde en god temperatur, når du sover. Det er derfor heller ikke en god idé med meget varme i radiatoren i det rum, du skal sove i.

Ændringer i vejret kan give smerter

Generelle ændringer i vejret kan gøre din krop utilpas og dermed nedsætte din søvnkvalitet.

Sker der eksempelvis ændringer i temperatur og fugtighed vil det for visse personer giver ondt i kroppen eller stærk hovedpine, viser studier fra Tufts Universitet.

Samtidig vil folk, der lider af allergi, have svært ved at sove på visse kritiske tidspunkter af året … der er altså ofte en vejrmæssig forklaring på, hvorfor du har sovet skidt i nat.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.