Har du gigt? Det bør du spise
Få gode tips til hvordan du spiser bedst, hvis du har gigt. Hovedreglen er sund og varieret kost, men der er et par madvarer, du især bør huske i din kost.
Gurkemeje er god mod gigt. Rodens anti-inflammatoriske stoffer bekæmper betændelse og smerter.
Gurkemeje er god mod gigt. Rodens anti-inflammatoriske stoffer bekæmper betændelse og smerter. Foto: SCANPIX arkiv


Af Mette Skøtt, udeoghjemme.dk, Aller Media

Der findes mange former for gigt og fælles for dem er, at de er smertefulde og hæmmende for de, der har det. Medicin kan hjælpe meget, men maden har også noget at skulle have sagt. Og den bør du kigge nærmere på, hvis du slås med gigt.

Få gode råd mod gigt i storetåen på udeoghjemme.dk

Fast læge på Ude og Hjemme Jerk W. Langer foreslår ingefær mod gigt, da det er et udmærket kosttilskud til dette. Han mener også, at gurkemeje kan hjælpe, og hvor han tidligere har været betænkelig med at anbefale kosttilskud med netop gurkemeje, så der er nu kommet et på markedet, som bør være nemmere for kroppen at optage:

-  Det samme er gurkemeje, da rodens anti-inflammatoriske stoffer dæmper betændelse og smerter, og derfor er interessant for dig med ømme led. Hidtil har jeg været betænkelig ved gurkemeje-kosttilskud, fordi de aktive stoffer kun optages i kroppen i ringe grad. Problemet med optagelighed er dog angiveligt løst i et nyt kosttilskud…

Bliv smertefri uden medicin. Læs hvordan på udeoghjemme.dk

Kosttilskuddet er med ingefær, gurkemeje og C-vitamin i en, så her får du flere ting som er gode mod gigt og du kan spørge efter kombinationen på dit apotek eller din lokale kosttilskuds-butik.

Husk fisken

Dette er ikke det eneste du kan gøre, og i følge Gigtforeningen vil det altid hjælpe, hvis du laver en decideret kostomlægning, så du får de næringsstoffer kroppen har brug for og muligvis taber dig, hvis du vejer lidt for meget. Dette er vigtigt ved alle gigtsygdomme og det samme er det ikke at ryge.

På udeoghjemme.dk kan du teste din krop for glutenallergi

Har du leddegigt så er det især en god ide at sørger for at få nok fisk. Ifølge Gigtforeningen kan du enten spise din fisk eller du kan tage et tilskud. Anden forskning viser også at middelhavskost kan reducere smerte og give bedre bevægelighed på den lange bane.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.