Hvis du ikke har fået andet at vide, kan du roligt returnere den nye telefon og få alle dine penge tilbage fra den netbutik, hvor du købte telefonen.
Det gælder også, selv om den allerede er pakket ud og taget i brug.
- Netbutikken skal nemlig oplyse dig om betingelserne for at fortryde et køb. Gør butikken ikke det, kan den ikke nægte dig at få pengene tilbage, siger konstitueret kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Bager til Ritzau Fokus.
Inden man køber en vare, kan det for både forbrugernes og netbutikkernes skyld derfor være en rigtig god idé at få klarlagt, hvad betingelserne for at fortryde købet er, mener Susanne Bager.
- For hvis kunderne ikke får de nødvendige oplysninger, risikerer netbutikken at skulle betale, hvis en vare er blevet mindre værd, siger hun til Ritzau Fokus.
Forbrugerklagenævnet har netop afgjort de første sager efter reglerne om såkaldt "værdiforringelse", når forbrugerne fortryder et netkøb.
I begge sager fik kunderne alle deres penge tilbage, fordi netbutikkerne ikke gjorde det tydeligt nok, hvad betingelserne for at fortryde købet var.
Sagerne drejer sig om køb af seks tremmestole og køb af et bundkort til en computer, hvor forbrugerne ønskede alle deres penge tilbage, men blev afvist af netbutikkerne.
I det ene tilfælde fordi forbrugeren havde samlet tremmestolene og smidt emballagen til stolene ud. I det andet tilfælde fordi bundkortet var gået i stykker.
Du har ret til at fortryde køb af mobiltelefoner og andre "gadgets", som du køber til dig selv eller andre i julegave.
Fortrydelsesretten kan dog afhænge af, om du har købt den nye telefon i en butik på gaden eller på internettet.
Når du går ind fra gaden i et elektronikvarehus som for eksempel Elgiganten, Power eller Bilka og køber papkasser med elektronik med hjem, har du kun fortrydelsesret, hvis det pågældende varehus tilbyder dig at fortryde.
Køber du elektronikken på deres hjemmesider, over internettet, kalder man det i lovgivningen "et fjernsalg", og så har du lige pludselig nogle helt andre rettigheder.
I modsætning til et almindeligt køb i en fysisk butik har du nu mulighed for at fortryde købet i op til 14 dage efter, at du har modtaget varen.
Elektronikkæden Elgiganten har for eksempel kun 14 dages returret på mobiltelefoner "købt uden abonnement", og såkaldte wearables og tablet-computere fra Apple, hvis varerne er i ubrudt emballage, fremgår det på selskabets hjemmeside.
Køber du på varehusets hjemmeside, behøver varerne ikke være i ubrudt emballage, fordi loven giver dig ret til at teste dem først eller "fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på", som det hedder, inden du fortryder.
- Du har som udgangspunkt 14 dage til at fortryde et netkøb, men husk at gøre opmærksom på, at du udnytter denne ret - og gem dokumentation.
- Du må prøve og undersøge varen på samme måde, som du kan og må i en fysisk butik.
- Er varen forringet i værdi ved tilbageleveringen til netbutikken, fordi du har brugt den mere, end man kan og må i en fysisk butik, skal du formentlig betale for værdiforringelsen.
- Du skal dog kun betale, hvis netbutikken klart og tydeligt har oplyst dig om fortrydelsesretten og betingelserne for at fortryde købet.
- Det er netbutikken, som i første omgang fastslår, om varen er forringet i værdi, og hvad den kan sælges for til andre forbrugere.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
UDVID
/ritzau/FOKUS