En halv million danskere er klar ved telefonen - hvis chefen skulle ringe i ferien. Og faktisk forventes det af mere end hver femte at stå klar, hvis chefen ringer.
Det viser en undersøgelse Epinion har foretaget for Deloitte.
Så det kan godt være at ferien byder på hygge og lange afslappende sommerdage, men for mange danskere er det med et halvt øje på mobiltelefonen - og mailboksen.
Afbryder ferien når det kniber
Dykker man ned i undersøgelsens tal, forventes det af 21 procent af de dem der er i job, at de reagerer, når chefen kalder i ferien, mens knap hver femte - 18 procent - skal træde til i tilfælde af hastesager.
Tallet er endnu højere blandt ledere.
Det er helt almindeligt
- I dag er det helt almindeligt, at man i hvert fald er delvist tilgængelig i ferien. Det betyder ikke nødvendigvis, at man konstant bliver forstyrret eller ikke kan slukke telefonen, men mange steder er der en fælles forståelse for, at man kan fanges på telefonen, hvis det virkelig brænder på, siger pressechef i Deloitte, Ulrik Jørgensen.
Han er selv en af dem, der tager telefonen i ferien, og det generer ham ikke det mindste:
- Typisk er der jo tale om kortere samtaler, der hurtigt kan klares. Nogle gange er det faktisk rart at vide, at hjulene er i gang. Særligt hvis kollegernes ferie ligger forskudt, er det en fordel, at de er tilgængelige, mener Ulrik Jørgensen.
- Med mindre ens arbejdsplads ligefrem lukker i en periode, er det jo helt almindeligt, at ferien er spredt ud over hele sommerperioden. Nogle tager væk i juni, mens andre venter helt til august. Der går altså hurtigt tre måneder, inden organisationen er samlet igen. I den periode er det en lettelse, at man kan fange folk på telefonen.
Ledere siger ikke nej
Forventningen om at tage telefonen gælder en bred skare af medarbejdere, men i særdeleshed for ledere, viser undersøgelsen.
Her forventes det af hele 45 procent, at de er tilgængelige i ferier, mens 41 procent forventes at løse hastesager.
- Samtidig er det dog også lederne, der glæder sig allermest til at komme tilbage til arbejdet efter ferien, så heller ikke her ser det ud til at slå skår i arbejdsglæden, siger Ulrik Jørgensen.
Deloittes Sommerferieanalyse 2016 er baseret 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere samt 899 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelserne er gennemført af Epinion for Deloitte.
Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du svarer på opkald eller e-mails i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?
Ja: 21 procent
Nej: 71 procent
Ved ikke: 8 procent
Lederne siger:
Ja: 45 procent
Nej: 45 procent
Ved ikke: 9 procent
Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du løser mindre opgaver eller hastesager i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?
Ja: 18 procent
Nej: 75 procent
Ved ikke 7 procent
Lederne siger:
Ja: 41 procent
Nej: 53 procent
Ved ikke 6 procent