Hård discountkrig: Her er taberne - og vinderne
Aldi har smidt næsten en milliard kroner på fem år og Kiwi vil investere millioner for at leve op til målsætningerne.
Situationen ser mere og mere håbløs ud for tyske Aldi i Danmark. På fem år har discount-kæden tabt knap en milliard.
Situationen ser mere og mere håbløs ud for tyske Aldi i Danmark. På fem år har discount-kæden tabt knap en milliard. Foto: Scanpix/arkiv


Ifølge detailekspert er der ingen tvivl om, hvem der for tiden er vindere og tabere i den hårde konkurrence blandt landets discountkæder.

Der tegner sig nemlig et klart billede af tre vindere på det danske discount-marked: Netto, Rema og Lidl.

Taberne ser ud til at blive Fakta og Kiwi og ikke mindst Aldi, som nærmer sig et tab på en milliard henover de seneste fem år.

- Der er tryk på konkurrencen, og tre af kæderne, Netto, Rema og Lidl, trækker fra de andre ved at tjene penge og gøre det rigtigt. Discount udvikler sig, så det snarere i dag er lavprissupermarkeder med mere fokus på frisk-varer og større butikker, siger detailekspert og administrerende direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, til Finans.dk.

Aldi-kædens danske koncern præsenterede forleden et nyt, massivt trecifret millionunderskud for året 2015.

Underskuddet blev på 297 millioner kroner, hvilket er negativ rekord for den tyske discount-kæde. Aldi har dermed tabt 946 millioner kroner på det danske marked i løbet af de seneste fem år.

Kiwi taber og investerer

Direktøren for landets mindste discountkæde, Kiwi, erkender åbent over for Finans.dk, at kæden ikke lever op til målsætningerne.

- Som den nyeste og mindste aktør er vi naturligvis sårbare på et presset marked. Men vi vil være aggressive for at få den nødvendige vækst, siger Kiwi-direktør, Carsten Hansen, til Finans.dk.

For at komme de økonomiske udfordringer til livs, vil Kiwi-kæden nu foretage butiksforbedringer for 55 millioner kroner.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.