Gymnasielærere: Karakterer spærrer elevernes læring
Karakterræs er et stort problem i gymnasiet, mener lærerformand, som glæder sig over karakterfrit grundforløb.
Forskning viser ifølge formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, at unge lærer af succesoplevelser. Derfor skal der større fokus på feedback frem for karakterer, hvor det negative ofte bliver fremhævet først, mener Annette Nordstrøm Hansen.
Forskning viser ifølge formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, at unge lærer af succesoplevelser. Derfor skal der større fokus på feedback frem for karakterer, hvor det negative ofte bliver fremhævet først, mener Annette Nordstrøm Hansen. Foto: Colourbox/Free


Det er en ubetinget god idé at droppe karaktergivningen i 1.g og fokusere på mere feedback.

Sådan lyder det fra formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), Annette Nordstrøm Hansen, efter at Øregårds Gymnasium nord for København har valgt at holde de første seks måneder i 1.g karakterfri efter sommerferien.

- Det er et stort problem i dagligdagen i gymnasiet, at der er så stort et fokus på karaktererne, for det spærrer for læringen. Man ved fra forskning, at man ikke lærer noget af at få en karakter, men af at få feedback fra læreren, siger hun.

Selv om der også gives feedback i dag, så læser eleverne den ikke, når der også står en karakter, mener formanden.

- Alle forskere siger, at der er brug for mere feedback på opgaverne. Men hvis eleverne ikke læser det, fordi de kun fokuserer på karaktererne, så nytter det ikke noget at øge feedbacken. For det vil ikke ændre situationen, lyder det.

Hun peger på, at der med karakterer ofte først er fokus på det negative - altså hvorfor man ikke fik en højere karakter.

- Det, der flytter elever, er at give dem succesoplevelser. I stedet vender vi det hele tiden om og starter med det, der ikke var godt nok, og det er demotiverende, siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL-formanden glæder sig over, at flere gymnasier på forskellig vis forsøger sig med at droppe karakterer. I hendes optik bør man få så mange forsøg som muligt og lære af de erfaringer, der kommer ud af dem.

Øregård Gymnasium valgte ifølge Berlingske at gøre grundforløbet i 1.g karakterfrit efter et succesfuldt prøveforløb i det indeværende skoleår.

Erfaringerne her har ifølge projektleder på forsøget Peter Brøndum været, at eleverne har øget lyst til at lære og øget motivation. Derudover er der sket en kraftig reduktion i fraværet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.