Etnicitet, faglighed og social baggrund bør være afgørende parametre, så kommende elever bliver fordelt mere ligeligt på de gymnasiale uddannelser.
Det mener Martin Thing, der er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning. Hans reaktion kommer i kølvandet på nyheden om, at Langkaer Gymnasium i Aarhus-forstaden Tilst fordeler eleverne i klasserne efter etnicitet.
En løsning, han betegner som "det bedste af to onder" i en situation, når gymnasiet har en andel på 57 procent af elever med anden etnisk baggrund end dansk.
- Problemet ligger ikke hos det enkelte gymnasium, men i optagesystemet, der gør, at man skal optage eleverne efter, hvor de bor, siger Martin Thing.
- Det betyder, at når vores samfund bliver ghettoiseret - i rigmands- og indvandrerghettoer - bliver der også skabt ghettogymnasier.
Det er særlige fordelingsudvalg i regionerne, der fordeler ansøgere til både stx og hf. Her tages blandt andet hensyn til elevernes bopæl og ønske om studieretning. Men udvalget bør også skelne til elevernes faglighed og baggrund, mener Martin Thing:
- Man må finde en balance, hvor der stadig er frit optag, så man som elev selv må vælge, hvor man vil gå. Men der må også være en fordeling, så elevgrupper fra forskellige socioøkonomiske baggrunde bliver fordelt.
- Vi tror på, at den bedste undervisning bliver skabt med en mangfoldig elevgruppe. Det må være sådan, at hvis et gymnasium tager mange elever, der er svære at løfte, så må det også få flere penge.
Gymnasieeleverne har dog ikke nogen endegyldig formular til et nyt fordelingssystem.
Men de er ikke de eneste, der efterlyser nye fordelingsregler. Det gør også Gymnasieskolernes Lærerforening og flere partier på Christiansborg.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil i løbet af efteråret indkalde partierne i gymnasieforliget til drøftelser om nye fordelingsregler.
/ritzau/