Gymnasieelever: Måske skulle vi droppe de støvede bøger
Eleverne opfordrer deres lærere til at tænke i nye baner, når litteraturhistorien skal på plads i gymnasierne.
I 2005 blev litteraturkanonen indført. Den skulle sikre, at litterære klassikere blev en fast del af undervisningen i gymnasierne. Arkivfoto
I 2005 blev litteraturkanonen indført. Den skulle sikre, at litterære klassikere blev en fast del af undervisningen i gymnasierne. Arkivfoto Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix


Gymnasiet er ikke længere en eliteskole som i gamle dage. Eleverne kommer fra store dele af samfundet, og ikke alle lærer bedst ved at sidde stille og læse.

Så hvis de unge skal have styr på de litterære klassikere, bør lærerne tage deres undervisning op til revision.

Det mener formanden for Danske Gymnasieelever, Martin Thing.

- Jeg tror ikke, der er fare for at vi glemmer den ældre litteratur, siger han.

- Men man skal tænke seriøst over, hvordan man underviser i ældre litteratur. Hvis man skal have undervisning i gamle tekster, henter man så en støvet bog på biblioteket, eller gør man det på en ny måde?

Ifølge professor Torben Weinreich er ældre litterære værker på vej ud af gymnasiernes dansktimer. Eleverne gider ikke læse dem, og derfor bliver bøgerne droppet af lærerne, siger han til Berlingske.

Den fremstilling er dog for generaliserende, mener eleverne selv. Deres formand har endnu ikke - blandt elever og lærere - mødt en sådan negativ indstilling til de gamle romaner og noveller.

Lærerne opfordres alligevel til at variere undervisningen for at sikre elevernes opmærksomhed. Og eksempelvis kan almindelige bøger skiftes ud med digitale udgaver, der er let tilgængelige, påpeger formand Martin Thing.

- Der er formentligt sket det naturlige med tiden, at den litteratur, de unge har inde på livet, har ændret sig. Måske er der flere på min alder, der kender Helle Helle end Tove Ditlevsen, siger Martin Thing.

- Men jeg tror ikke, at vores viden om litteraturhistorien er blevet mindre.

Ovennævnte professor Torben Weinreich er ophavsmand til litteraturkanonen. Litteraturkanonen blev indført i både folkeskolerne og gymnasierne i 2005.

Formålet var at styrke de litterære klassikere i undervisningen. Men nu er kanonen død, mener Torben Weinreich ifølge Berlingske.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.