Guide: Undgå disse fem madvarer før du går i seng
Det er ikke alle mad- og drikkevarer, du skal fylde dig med om aftenen.
Det er ikke alle mad- og drikkevarer, du skal fylde dig med om aftenen.
Det er ikke alle mad- og drikkevarer, du skal fylde dig med om aftenen. Colourbox


Mange mennesker har svært ved at falde i søvn om aftenen. Og mange ved måske slet ikke, hvad det skyldes. Men det kan faktisk være, du skal kigge en ekstra gang på din kost.

Ifølge diætist Shelly Redmond, der har skrevet bogen ’Eat Well and Be Fabulous’, er der en række mad- og drikkevarer, der kan ødelægge din nat.

Her er fem af dem:

1. Tomatbaserede produkter

Spiser du syreholdig mad, kan du ende med at få halsbrand og ubehag i maven om natten. Og det gælder tomatbaseret mad og stærke retter, siger diætisten.

Shelly Redmond råder til, man holder sig fra disse retter op til tre timer før sengetid.

Her er 7 klare tegn på, du mangler søvn. Læs om dem på Femina.dk.

2. Lagret og fermenteret mad

Der findes tyramin i lagret og fermenteret mad, hvilket stimulerer hjernen og kan dermed holde dig oppe om aftenen, skriver Womenshealthmag.com. Lagret ost, røget fisk og saltet kød indeholder tyramin, så hvis du har lyst til en ostemad inden sengetid, så vælg en friskere variant, råder diætisten.

Dit mavefedt ødelægger din søvn. Se hvorfor på Femina.dk.

3. Koffein

Drop kaffen og sodavand inden sengetid, da koffeinen er med til at holde dig vågen. Der findes faktisk også koffein i mange typer te, så tjek koffeinindholdet i dine drikkevarer om aftenen.

4. Alkohol

Det kan godt være, du føler dig mere afslappet, når du har drukket et glas vin. Men flere undersøgelser viser, at alkohol kan påvirke din søvn og gøre den dårligere ved, at man vågner mange gange om natten, siger Shelly Redmod.

Alkohol er også med til at reducere din REM-søvn – og uden den vil du føle dig meget, meget træt dagen efter.

Så hold dig til et enkelt glas, hvis du har lyst til vin – og det skal gerne indtages senest en-to timer inden sengetid.

5. Væsker

Det er vigtigt at drikke masser af vand, men det kan være en rigtig dårlig idé at drikke for meget om aftenen. For det vil bare betyde, du vågner om natten for at tisse – og det ødelægger naturligvis din søvn. Prøv at holde igen med væsker 60-90 minutter inden sengetid.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.