Guide: Sådan får du din potens igen
Kniber det med rejsningen, kan det skyldes mange ting. Den mest sandsynlige årsag er, at det sker på grund af din livsstil - og at det nemt kan ændres.
Problemer med potensen? Læs her, hvad du kan gøre.
Problemer med potensen? Læs her, hvad du kan gøre. Foto: Scanpix


Det er ikke altid kroppen vil, når hovedet vil. Det oplever mange danske mænd. Og flere end aldrig før køber, ifølge dagensmedicin.dk, potensmidler for at afhjælpe situationen.

Siden Viagra kom på markedet i 1998, har salget været støt stigendende og er nu fordoblet. Et tegn på, at ganske mange har brug for en håndsrækning, når det kommer til at få et mere velfungerende sexliv.

Men behøver alle mænd medicin?

Nej ikke alle, for der er flere ting, som spiller ind, når det kommer til rejsningsproblemer, forklarer ledende overlæge på Sexologisk Klinik ved Aalborg Sygehus, Astrid Højgaard, til Ekstra Bladet:

-
Blodcirkulationen til penis skal fungere, nerverne skal have det godt, og der skal også være nok mandlige kønshormoner. Det betyder også noget, hvordan man i øvrigt har det rent fysisk og psykisk, siger hun.

Overlægen forklarer videre, at især diabetes og blodtrykssygdomme går ud over potensen. Men også livsstilen har meget at sige. Rigtigt meget. Både fedme og rygning er fjender for din potens. Og psykisk pres, stress og depression kan også hæmme dig.

Træn din bækkenbund

En ny livsstil er med andre ord alfa og omega, hvis du vil opnå en bedre potens uden medicin. Et af de første steder du kan starte, er med at træne din bækkenbund. Det er nemlig lige så godt som Viagra.

- Mænd med rejsningsproblemer opnår lige så stor effekt, hvis de træner bækkenbundsmuskulaturen som brugere af Viagra. Og de undgår samtidig eventuelle bivirkninger ved medicinen, siger Siv Mørkved fra Norges Naturvidenskabelige Universitet i Oslo til Jyllands-Posten.

Det er altså ikke kun kvinder, der har godt af at lave bækkenbundsøvelser. Det giver manden en bedre føling og giver mere kontrol. Hvis der samtidig skrues mere op for den generelle motion, vil det give endnu et skub i den rigtig retning.

En undersøgelse fra Californien viser, at to timers løb eller seks timers gåtur forbedrer potensen betydelig, skriver fyens.dk.

Få din søvn

Ja ja, det er meningen, der skal gang i lagnerne og det skal der nok komme. MEN selv den bedste udgave af en mand, skal have sin søvn.

Sørg for at få syv til otte timers søvn hver nat, siger urolog Georg Yu, professor ved Georg Washington University Medical Center.

Spis bedre og ryg mindre

Der skal altså træning og søvn til, hvis du skal dine rejsningsproblemer kvit. Der er ingen nemme løsninger, når det kommer til at få undervognen tilbage i spillet.

Det er derfor vigtigt, at du giver din livsstil et generelt løft. Ryger du, så drop det. Er du for stor, tab dig … Og ja, det er nemmere sagt end gjort. Men guleroden er et bedre sexliv.

Oksekød og chokolade er kendt som to ting, der sætter fut i rejsningen. Frugt anbefales også.

Du kan også forsøge dig med en ren Middelhavskost, for det er virkelig vitaminer til dit underliv, viser undersøgelser fra Universitet i Napoli.

- Sammenhængen mellem Middelhavskost og gode seksuelle evner er videnskabeligt bevist, siger Irwin Goldstein, doktor i sexologi og direktør på Alvarado Hospital, San Diego.

Middelhavskost er rig på olie, nødder, frugt, oliven, grøntsager, fuldkorn og fisk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.