Grundfos-sparekniven skærer endnu dybere
Langt flere stillinger i Grundfos er forsvundet, siden virksomheden meldte en stor fyringsrunde ud i november.
Grundfos skærer endnu flere stillinger væk fra virksomheden, end man har troet. 850 stillinger forsvinder fra pumpekoncernen.
Grundfos skærer endnu flere stillinger væk fra virksomheden, end man har troet. 850 stillinger forsvinder fra pumpekoncernen. Foto: ©Pressefotograf Jens Bach/free


Antallet af nedlagte stillinger i den danske pumpekoncern stiger og stiger. I november meldte virksomheden fra Bjerringbro, at 405 medarbejdere skulle fyres, og yderligere 100 stillinger - blandt andet vikarjob ville blive nedlagt.

Nu viser det sig, at det reelle antal havner på 850 nedlagte stillinger, skriver Berlingske Business tirsdag.

Grundfos har omkring 19.000 medarbejdere over hele kloden, og de nedlagte stillinger er sket såvel i Danmark som internationalt.

- Vi gik ikke ud med tallet 850 nedlagte stillinger, fordi det ville skabe forvirring at blande ikke-besatte stillinger og planlagte stillinger, der alligevel ikke bliver opslået, sammen med afskedigelserne, siger Grundfos" koncernkommunikationsdirektør, Kim Nøhr Skibsted, til Berlingske Business.

De 350 nedlagte stillingsnumre omfatter blandt andet tidsbegrænsede stillinger, der ikke vil blive forlænget, nedlæggelse af dobbeltfunktioner samt planlagte stillingsopslag, der ikke bliver til noget.

Tirsdag fremlægger Grundfos' nye topchef, Mads Nipper, sin nye strategi for 160 direktører i Billund.

Grundfos kom ud af 2014 med et resultat før skat på 881 millioner kroner mod knap 1,5 milliarder kroner i 2013. Det var ikke tilfredsstillende, lød det fra virksomheden ved årsregnskabets fremlæggelse i starten af marts.

Det var Mads Nippers første årsregnskab for Grundfos. Han blev hentet til koncernen i august 2014 fra en anden dansk erhvervsgigant - Lego - netop for at vende flere års tilbagegang i virksomhedens indtjening.

I forbindelse med årsregnskabet meldte Nipper ud, at Grundfos skal have en årlig salgsvækst på seks procent fremover. Derudover skal der sikres en markant højere indtjeningsgrad, fortsat høj kundeloyalitet og stor medarbejdertilfredshed.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.