Det lyder næsten for godt til at være sandt.
Drop bilen til arbejde og få stillet en gratis cykel med hjælpemotor til rådighed.
Ikke desto mindre er det, hvad flere og flere kommuner tilbyder deres borgere. Sidste skud på stammen er Randers, der fra den 18. april tilbyder borgere i en række mindre omegnsbyer at låne en elcykel eller en mountainbike.
- Vi har allerede stor succes med, at flere i Randers by træder i pedalerne. Nu slipper vi cyklerne løs i Assentoft, Langå og Spentrup. Borgerne får dermed mulighed for gratis og nemt at gå i gang med en grønnere og sundere transportform i dagligdagen, siger Claus Omann Jensen, der er borgmester i Randers Kommune.
Også Odense og en række kommuner i hovedstadsområdet har indført en cykel-låneordning. I Frederiksberg og Høje-Taastrup Kommuner kan man f.eks. låne en el-cykel i tre måneder. Eneste kriterium er, at man skal have mere end fem kilometer til arbejde.
De to kommuner er sammen med en række andre kommuner og hospitaler i hovedstadsområdet med i projekt 'Test en elcykel'. Projektet løber frem til foråret 2016, og målet er, at 235 elcykler skal lånes ud til knapt 1700 pendlere.
- Der har været en kæmpe succes. Vi har mange på venteliste, og erfaringen er, at det giver folk blod på tanden i forhold til at cykle på arbejde efterfølgende, siger kommunikationskonsulent i Gate 21, Signe Munch-Pedersen.
I Randers Kommune er projektmedarbejder Britt Møller sikker på, at byens nye elcykelprojekt bliver en succes.
- Man kan låne cyklen i tre uger, og formålet er at øge sundheden i kommunen. Fra tidligere pilotprojekter med elcykler på virksomheder ved vi, at folk er fuldstændig vilde med dem. Har man først prøvet en elcykel, går man ud og køber sin egen, siger Britt Møller.
I Dansk Cyklist Forbund glæder man sig over udviklingen. Kommunikationschef Lotte Malene Ruby henviser til, at det f.eks. i Holland og Tyskland er blevet rigtig populært at køre på elcykler.
- Vi er spændt på udviklingen. Tidligere blev elcyklen mest betragtet som et handicap-hjælpemiddel, men efterhånden som der er kommet mere smarte modeller, og batterilevetiden er blevet længere, åbner det op for et helt nyt marked, siger hun.
Et kig på danskernes cykelvaner viser, at der bliver kørt rigtig mange småture på under tre kilometer. Kommer man over denne distance, kræver det muskelarbejde, og så er fristen til at tage bilen ofte for stor.
- Skal man have folk til at cykle længere distancer, skal man kigge på elcyklen og samtidig satse på supercykelstier, hvor man har en direkte linjeføring med god belægning og få stop, siger Lotte Malene Ruby.
I København og Aarhus er der i øjeblikket ved at blive etableret såkaldte motorveje for cykler. En ny supercykelsti fra Farum til København har givet 50 procent flere cykel-pendlere på den strækning.
Fakta om projekt "Test en elcykel"
Projektet er et samarbejde mellem en otte kommuner, otte hospitaler i Region Hovedstaden, Vejdirektoratet og Gate 21, der er et partnerskab mellem kommuner, virksomheder og videninstitutioner, som arbejder for det fælles mål at accelerere den grønne omstilling.
Projektet løber frem til marts 2016. Målet er at få i alt 1700 bilpendlere til at hoppe på elcyklen.
Man kan deltage hvis man bor i Albertslund Kommune, Frederiksberg Kommune, Høje-Taastrup Kommune og Gentofte Kommune eller er ansat i en virksomhed beliggende i Ballerup, Gladsaxe, Odense og Roskilde.
Man kan også deltage, hvis man arbejder på ét af følgende hospitaler: Bispebjerg & Frederiksberg Hospital, Bornholms Hospital, Gentofte Hospital, Glostrup Hospital, Herlev Hospital, Hvidovre & Amager Hospital, Nordsjællands Hospital og Rigshospitalet.
Se mere på http://www.otm-app.dk/testenelcykel/om-test-en-el-cykel
Newspaq