Google svarer musikindustrien: YouTube er ikke fjenden
1000 musikere har klaget til EU-Kommissionen over YouTube. Men tjenesten er ikke problemet, mener Google.
Det engelsk band Coldplay er blandt flere end 1000 bands og kunstnere, der har klaget til EU-Kommissionen over YouTube.
Det engelsk band Coldplay er blandt flere end 1000 bands og kunstnere, der har klaget til EU-Kommissionen over YouTube. Foto: Olufson Jonas/Polfoto


Google, der ejer YouTube, svarer nu igen i en større konflikt mellem musikere verden over og videotjenesten.

Tjenesten bliver beskyldt for at bringe musikindustriens fremtid i fare, fordi brugerne kan høre musik gratis gennem YouTube, uden at kunstnerne får samme betaling som gennem andre streamingtjenester.

Men det er ifølge en talsmand fra Google et forkert billede.

- Digitale tjenester er ikke fjenden. YouTube samarbejder med musikindustrien om at kanalisere flere penge til kunstnere ud over de tre milliarder dollar, vi til dato har udbetalt.

- Et overvældende flertal af pladeselskaber og udgivere har licensaftaler på plads med YouTube, og i 95 procent af tilfældene vælger de at tillade fan-uploads på platformen og tjene penge på dem, lyder det i en skriftlig meddelelse til Ritzau.

Mere end 1000 musikere og bands klagede for to uger siden til EU-Kommissionen over YouTube. De beder kommissionen om at indføre et sæt mere retfærdige spilleregler for kunstnere og rettighedshavere.

I en ny rapport med titlen "How Google fights piracy", der udkommer onsdag, understreger Google, at de med deres såkaldte Content ID-system er førende i at finde copyright-løsninger, der gavner alle parter.

Gennem Content ID kan YouTube skanne hele tjenestens indhold for en bestemt sang, film eller sportsbegivenhed, som andre end rettighedshaveren har lagt op.

Her kan rettighedshaveren - for eksempel en musiker eller et pladeselskab - så vælge enten at få indholdet fjernet helt eller i stedet få penge for de reklamer, der bliver vist i forbindelse med sangen eller videoen.

- Content ID gør markant mere, end hvad loven kræver, for at hjælpe rettighedshaverne med at administrere deres indhold på YouTube.

- I sidste ende mener vi, at vi ved at give mere gennemsigtighed omkring udbetalinger til kunstnere kan løse mange af de nuværende udfordringer, lyder det fra Google.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.