Google-stifter investerer hemmeligt i flyvende biler
Larry Page har forsøgt at skjule, at han har smidt penge i to projekter, der skal udvikle flyvende biler.
Larry Page har lagt sine penge i firmaet Zee.Aero, mens han har forsøgt at holde sin relation til de flyvende biler skjult. Arkiv.
Larry Page har lagt sine penge i firmaet Zee.Aero, mens han har forsøgt at holde sin relation til de flyvende biler skjult. Arkiv. Foto: Jeff Chiu/AP


Larry Page, medstifter af it-giganten Google, har i hemmelighed personligt investeret mere end 100 millioner dollar i at bygge flyvende biler. Det skriver erhvervsmediet Bloomberg torsdag.

Larry Page har lagt sine penge i firmaet Zee.Aero, mens han har forsøgt at holde sin relation til de flyvende biler skjult.

- Med base i hjertet af Silicon Valley udvikler Zee en revolutionær ny metode at transportere sig på, skriver virksomheden på sin hjemmeside, men ellers er det småt med informationer om virksomheden, der ikke tager imod mediehenvendelser.

Ifølge Bloombergs kilder har de ansatte i Zee.Aero refereret til Larry Page som "manden oven på", fordi Google-stifteren har haft et kontor på anden etage i firmaets hovedkvarter, der ligger ganske kort fra Googles eget hovedkvarter i Silicon Valley.

Bloomberg skriver også, at Larry Page har givet sin finansielle støtte til et andet firma, der er i færd med at udvikle et lignende koncept.

Firmaet Kitty Hawk begyndte at arbejde på at gøre biler flyvende i 2015, og selv om firmaets hovedkvarter ligger tæt på Zee.Aeros, så arbejder firmaet efter sigende på et helt andet design end konkurrenten Zee.Aero.

Hidtil har Google primært beskæftiget sig med førerløse biler, der har tiltrukket stor opmærksomhed i offentligheden.

Så sent som i maj offentliggjorde Google planer om at åbne et teknologisk center i bilbyen Detroit, hvor man vil videreudvikle den førerløse bil.

Google tilføjede 100 nye hybridbiler til sin flåde af førerløse biler tidligere i maj. De nye biler skal blive til i samarbejde med bilfabrikken Fiat Chrysler.

Firmaet begyndte at teste sine selvkørende biler i 2009, men dengang brugte man en Toyota Prius, der var blevet udstyret med udstyr fra Google.

I dag har Google omkring 70 køretøjer, der kan køre uden chauffør.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.