Taxikrig
Gomore-direktør afviser: Uber har aldrig været samkørsel
Direktøren for samakørselstjeneste Gomore mener, at Uber markedsfører sig under forkerte forudsætninger.
Matias Møl Dalsgaard fra Gomore mener ikke, at Uber kan kalde sig en samkørselstjeneste.
Matias Møl Dalsgaard fra Gomore mener ikke, at Uber kan kalde sig en samkørselstjeneste. Foto: Scanpix


Det er rigtigt, når politiet nu griber ind og sigter de bilister, der via mobilappen Uber samler kunder op og mod betaling kører dem der hen, hvor kunderne gerne vil.

Det siger Matias Møl Dalsgaard fra samkørselstjenesten Gomore. Han mener ikke, at Uber kan markedsføre sig som en samkørselstjeneste, når der i hans øjne er tale om taxakørsel.

- Uber må kalde sig det, de er. De leverer en taxatjeneste, hvor der kommer en chauffør og kører dig fra A til B på en tur, som du har bestilt, og som chaufføren ellers ikke ville foretage. Han gør det for at tjene penge, siger Dalsgaard og afviser, at Gomore gør det samme.

- Hos os er det en chauffør, der i forvejen skal ud på en bestemt tur, som tilbyder at tage folk med. Turene er i gennemsnit 230 kilometer lange og ville aldrig blive kørt, hvis det kun handlede om at tjene penge, siger direktøren.

Han afviser, at de to tjenester konkurrerer med hinanden, men frygter at Ubers brug af ordet samkørsel kan skade Gomore på sigt.

- Det er ikke kun Uber, men også politikere, der bruger ordet samkørselstjeneste om det, de gør.

- Og derfor kan jeg da godt være bange for, at et eventuelt indgreb vil rette sig mod samkørselstjenester som vores og ikke kun dem, der overtræder reglerne, siger han.

Matias Møl Dalsgaard mener, at loven skal laves om, hvis Uber skal fortsætte med sin forretning i Danmark, og han afviser ikke tanken.

- Det kan godt være, at Uber skal legaliseres ved, at man laver reglerne for taxakørsel om. Men det må afhænge af, hvad der er politisk vilje til, siger Matias Møl Dalsgaard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.