Gode råd: Sådan får du den bedste nattesøvn
Der er mange små ting, du kan gøre, hvis du gerne vil have den optimale nattesøvn. Videnskaben har flere gode råd, som du kan se her.
Hvis du sørger for at stå op samme tid hver dag, bliver din søvn bedre.
Hvis du sørger for at stå op samme tid hver dag, bliver din søvn bedre. Scanpix.


Det kræver planlægning og arbejde at få en god nattesøvn, men når din hvile fungerer optimalt, bliver dit liv meget lettere. Derfor er det de ekstra tiltag værd, skriver Womans Day.

Se her, hvad du kan gøre for at opnå en god nattesøvn.

1. Sæt dit vækkeur hver dag

Det er måske ikke det sjoveste, men det virker. Hvis du står op på næsten samme tid hver dag, vil du få en bedre søvn, fortæller doktor Shanon Makekau, der er direktør på et sovecenter på Hawaii. 

Hvis du står op klokken 6 til hverdag, bør du også stå tidligt op i weekenden, helst indenfor en max en times forskel, siger lægen.

2. Få noget lys

Hvis du går en tur ud i haven, når du er stået op, er det med til at skabe balance i dit søvnmønster. Det kick starter din dag, så du ikke går og morgenhænger i flere timer, efter du er stået op. 

3. Vent ikke på søvnen

Doktor Meena Khan fra et studie om søvn på Ohio State Universitet siger, at især kvinder har en tendens til at gå i seng og rode rundt, hvis ikke de kan sove. De ligger i sengen og venter og venter i håbet om at falde hen.

Det er en fejl at gøre det, for på den måde kan du udvikle søvnløshed. Hvis du er vågen midt om natten, så stå op og gå ind i et andet rum for at slappe af, læse en bog eller strikke i et kvarter til en halv time. Gå tilbage til sengen, når du føler dig mere søvnig. 

4. Tag stilling til din søvn

Du skal overveje, hvor mange timers søvn, du ønsker og derefter planlægge dine sovetider, siger doktor Meena Khan.

Hvis du vil have syv timer, eller hvis du som regel vågner efter syv timer, skal du ikke gå i seng klokken 21, for så vågner du altså op midt om natten og roder rundt resten af tiden. 

5. Giv dig selv tid

Hvis du ved, at din krop har brug for tid til at falde ned, skal du ikke sende e-mails helt op til din sengetid. Stop din dag en halv time før sengetid og brug tid på at få ro på din krop. På den måde skal du ikke bruge tid på det i sengen og opleve panik, fordi du ikke straks falder i søvn.

6. Tag varme sokker på

Man siger, at et varmt bad før sengetid gør en døsig. Du kan opnå samme effekt, hvis du tager et par varme sokker på, fortæller doktor Cathy Goldstein fra Michigan Universitets center for sovesygdomme.

Varmen fra sokkerne gør angiveligt noget ved strømningen af blodet, som stimulerer en god søvn. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.