God nattesøvn kræver urter og et fodbad
Har du problemer med at sove, kan du hente blandt de helt naturlige midler.
Se kop urtete er godt inden sengetid, hvis du vil sove godt.
Se kop urtete er godt inden sengetid, hvis du vil sove godt. Foto: Scanpix/Iris


Af Lene Jæger Klausen, SØNDAG, Aller Media

Hvis du er en af dem, der ofte har svært ved at falde til ro om aftenen, er der ingen grund til at bestille tid hos lægen eller bekymre dig om sundheden med det første. Begynd i stedet med at lave et hyggeligt aftenritual, som hjælper dig med at falde til ro og blive klar til nattens restitution.

Blide urter kan også hjælpe dig ind i drømmeland, forklarer phytoterapeut Rikke Goerlich, der er leder af Urteskolen og med i SØNDAGs sundhedspanel.

Vidste du det? Derfor skal kvinder sove 20 minutter længere end mænd.

Hun anbefaler især kamille, citronmelisse og pebermynte:

Tre gode virkninger

– Fælles for de tre urter er, at de virker beroligende på krop og sind. De hjælper vores limbiske system med at slappe af, og da det er her, vores følelser bliver dannet, betyder det, at både krop og sind får hjælp til at falde til ro.

Selv om alle urterne virker beroligende, så har de lidt forskellig virkning:

  • Pebermynte styrker fordøjelsen og letter luftvejene, så den er god, hvis du har problemer med vejrtræningen eller hoster. Den virker også kølende, hvis du har problemer med svedeture om natten.
  • Citronmelisse bliver også kaldt »hjertensfryd«, og i gamle dage sagde man, at den kunne kurere alt fra mistet kærlighed til hjerteproblemer. Rikke anbefaler den til stressede hjerter, som banker så meget, at det er svært at falde til ro.
  • Kamille styrker fordøjelsen og lindrer små infektioner i kroppen og irritationer i slimhinderne. Det er derfor, den er god at drikke, når du er syg.

Her er syv klare tegn på, du mangler søvn – se listen her.

Det er de tre urters æteriske olier, som har den gavnlige virkning. Æteriske olier kan optages gennem huden ved eksempelvis at bruge dem i cremer, gennem næsen, hvis du bruger dem i duftlamper eller gennem munden, hvis du bruger dem i te.

– Mange mennesker kan godt lide at få en kop kaffe, når de ser tv om aftenen, men hvis du har svært ved at sove, kan du prøve at skifte kaffen ud med en te med de tre urter, anbefaler Rikke Goerlich.

Fald til ro med fodbad

Te er også en god mulighed for at få alle tre urter sammen, hvorved virkningen vil bliver forstærket. Kan du ikke lide at drikke te, kan du også bruge urterne til at lave et fodbad.

– Fodbade har den fordel, at du er tvunget til at sidde stille, og det kan være en god hjælp til mennesker, som har svært ved at finde den ro, der skal til for at falde i søvn. Det er også en god måde at få givet sig selv lidt omsorg, inden man skal i seng. Selv om urterne er blide ved kroppen, er de effektive i virkning.

Dit mavefedt kan ødelægge din søvn – læs hvorfor her.

Rikke Goerlich henviser til, at hun har set en undersøgelse, som viste, at jasmin er lige så effektiv som sovemidler med benzodiazepiner, når det handler om at give en god nats søvn. Du kan også bruge urterne i duftlamper i soveværelset til at give en rolig stemning. Hvis det er rart at være i soveværelset, er det også nemmere at falde til ro.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.