Glutenfri produkter bliver flere og billigere
Udvalget af glutenfri produkter har i mange år været småt og dyrt i pris. Men det ser nu ud til at ændre sig.
Det kan være lidt af en ørkenvandring at finde glutenfri produkter på de danske supermarkeders hylder, men det ser ud til at ændre sig.
Det kan være lidt af en ørkenvandring at finde glutenfri produkter på de danske supermarkeders hylder, men det ser ud til at ændre sig. Foto: Colourbox/COLOURBOX.COM


Er man glutenallergiker, kan det bedst betale sig at sætte sig ind i bilen og køre over broen eller syd for grænsen for at handle ind.

Søgninger på en række glutenfrie produkter på henholdsvis danske, svenske og tyske supermarkeders hjemmesider viser, at der typisk er mellem 20 og 50 procent at spare ved at købe produkterne uden for Danmark. Men selvom man som glutenallergiker lovmæssigt er berettiget til et månedligt tilskud til indkøbene, kan det stadig være svært at få det til at hænge sammen.

- Det er uden tvivl en økonomisk udfordring at leve glutenfrit. Gennemsnitligt koster det omkring 1000 kroner ekstra per person om måneden, siger formand i Dansk Cøliaki Forening, Casper Pihl Rasmussen, til Newspaq.

En ting er prisniveauet, noget andet er udvalget, og også her er udlandet langt foran, forklarer Casper Pihl Rasmussen.

- Det er det samme og det samme, der står på hylderne alle vegne. Og når du har valgt mellem de fire samme slags kiks i fem år, så bliver du træt af dem, siger han.

Nye tal fra Innova Market Insights viser ifølge FoodCulture.dk, at udvalget af glutenfri produkter er vokset markant de seneste år. Fire ud af fem af alle nye glutenfri produkter, der inden for de seneste fem år er blevet lanceret, kom således på hylden i 2013 eller 2014.

Det er ikke gået Dansk Cøliaki Forenings næse forbi, men ifølge Casper Pihl Rasmussen er der fortsat en bid vej.

- Det er meget positivt, der hvor vi er nået til, men vi vil gerne meget længere, siger han.

Det kan Casper Pihl Rasmussen og alle andre, der gerne vil undgå gluten, dog også se frem til fremover. Det vurderer Peer Wejse, der er kategorichef for kolonial i Coop, som blandt andet driver butikskæderne SuperBrugsen, Fakta og Kvikly.

- Vi ser, at nye spillere kommer ind på markedet og tilbyder andre varer, end dem man ellers har kunnet få. Flere leverandører kaster sig over det her område, og det presser også prisen ned, siger han til Newspaq.

Også Coop har de seneste år kunnet mærke en stigende efterspørgsel på produkterne, og koncernens forklaring er, at også forbrugere uden allergi har fået øjnene op for de glutenfrie produkter.

- Tesen er, at fokus på stenalderkost har fået flere til at undgå gluten. Vi forventer ikke, at det kun er allergikere, der køber de her produkter, for det er salget simpelthen for stort til. Så der er tale om en voksende gruppe, primært bestående af kvinder, der går op i ikke at få så meget gluten i deres kost, siger Peer Wejse til Newspaq.

Fakta:

Cøliaki, også kaldet glutenallergi, er en tarmsygdom, hvor man typisk er allergisk over for de kornproteiner, der findes i især hvede, byg og rug.

Ifølge beregninger fra Dansk Cøliaki Forening koster det omkring 1000 kroner per person i månedlig merudgift at leve glutenfrit.

Ifølge servicelovens §100 kan man som glutenallergiker få et månedligt tilskud til glutenfrie produkter på op til 1100 kroner.

Ifølge Innova Markets Insights er fire ud af fem af alle de nye glutenfri produkter, der er lanceret de seneste fem år, kommet på hylden i 2013 og 2014.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.