Glitterglad designer taber kampen til kræft
Den kontroversielle designer, der startede både Von Dutch-bølgen og Ed Hardy-mærket, er død af kræft.
Designeren Christian Audigiers designermærker har indbragt mere end 250 millioner dollars.
Designeren Christian Audigiers designermærker har indbragt mere end 250 millioner dollars. Foto: Dan Steinberg/AP


Du kender måske de succesfulde og farverige designermærker Von Dutch og Ed Hardy. Men nu bliver verden lidt mindre fuld af glimmer og guld på tøjet. For manden bag mærkerne, den franske Christian Audigier, er død. 57 år gammel gik han bort i weekenden.

Audigier har kæmpet mod kræft i et halvt år, oplyser designerens gode ven og publicist Michele Elyzabeth til det amerikanske medie LATF USA. Men efter et halvt års brav kamp tabte designeren til sygdommen.

- Jeg har netop hørt nyheden, og jeg er knust, fortæller Michele til hjemmesiden og fortsætter:

- Christian var en fantastisk mand. Han vil blive savnet.

Den verdenskendte designer døde på Cedars-Sinai Hospital i Los Angeles, hvor han tidligere har være indlagt for at få behandling for sin sygdom.

Franskmanden har igennem sin karriere arbejdet for adskillige populære designermærker heriblandt Diesel, Levi's og Guess. Men hans karriere skinnede for alvor igennem, da han i 2000 fik gennembrud med fænomenet Von Dutch, hvor kendisser som Lindsay Lohan, Justin Timberlake og Ashton Kutcher fik sat mærkets karakteristiske trucker-kasket på modelandkortet.

Afdøde Audigier har videregivet retten til sine designs fra de to designervirksomheder til kunstneren Kenny Howard, som går under navnet Von Dutch og til den verdenskendte tatovør Don Ed Hardy, som begge har været inspirationskilder og en stor del af designerens idéer.

57-årige Christian Audigier efterlader sig en kone, en datter og tre sønner.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.