Glem overgangsalderen: overgangsfasen er mindst lige så slem
Du kender sikkert overgangsalderen, men har du også hørt om overgangsfasen? Den kan være mindst lige så slem, og den starter allerede, når du er 35 år.
igtig mange kvinder over 35 går rundt og kan mærke, at de har det ret skidt. Der sker noget i kroppen, og der kommer en masse symptomer, som kan minde lidt om overgangsalder. Men det er det ikke.
igtig mange kvinder over 35 går rundt og kan mærke, at de har det ret skidt. Der sker noget i kroppen, og der kommer en masse symptomer, som kan minde lidt om overgangsalder. Men det er det ikke. Foto: SCANPIX arkiv


Hvis du er knap 40, så har du måske allerede mærket, at der begynder at ske nogle forandringer i din krop: Du bliver måske nemmere træt, kan føle dig lettere deprimeret, har søvnbesvær, hedeture, bliver svimmel og udvikler måske allergier, du ikke tidligere har haft. Alt det kan være en del af overgangsfasen, altså den tid, der ligger før overgangsalderen, men mange af symptomerne er faktisk de samme.

- Det er min oplevelse, at rigtig mange kvinder i 40’erne er kommet lidt i klemme, fordi der er så mange misforståelser omkring overgangsalderen og dét, der sker i årene op til – altså overgangsfasen, fortæller naturopath og indehaver af Naturopati.dk, Charlotte Lillegaard Petersen.

Hun er selv i begyndelsen af 50’erne og har været i gennem både overgangsfasen og overgangsalderen, så hun kender det hele fra sin egen krop. Men også fra folk omkring hende:

Intimbarbering til kvinder: Få guiden til en helt klat barbering på Q.dk

- Lige nu er der seks kvinder i mit netværk, der står midt i overgangsfasen med en række af de symptomer, der hører sig til, men de bliver ikke rigtigt taget alvorligt, fordi overgangsfasen ikke er noget, man hidtil har fokuseret på, fortæller Charlotte Lillegaard Petersen.

Kvinder begynder at tage lykkepiller

Normalt anser man et faldende østrogental for at være grunden til de mange symptomer, man kan opleve i overgangsalderen, men ifølge Charlotte Lillegaard Petersen, er det en al for snæver måde at gribe problemet an på.

For allerede fra man er 35 år, begynder progesteron-hormonet at falde drastisk, og det kan betyde mindst lige så mange skavanker. Samtidig kan østrogen-tallet sagtens svinge fra den ene dag til den anden, og derfor handler det ikke bare om, at østrogen-tallet falder op til overgangsalderen. Billedet er meget mere broget end det.

Se også:

- Resultatet af, at der ikke er så meget opmærksomhed på overgangsfasen, er, at rigtig mange kvinder over 35 går rundt og kan mærke, at de har det ret skidt. Der sker noget i kroppen, og der kommer en masse symptomer, som kan minde lidt om overgangsalder. Men går de til lægen, vil de typisk få at vide, at der jo er lang tid til, at den sætter ind, så det ikke kan være det. Så enten ryger de på lykkepiller eller også går de i bund og grund og har det rigtigt skidt i årevis, indtil de kommer om på den anden side af det hele. Og det er jo synd og skam, siger Charlotte Lillegaard Petersen. Heldigvis er forskningen i progesteron-nedgangen og i hele overgangsfasen begyndt at røre på sig i udlandet, og forhåbentlig kommer den forskning også snart til Danmark.

Støtter kroppens processer

I mellemtiden behandler Charlotte Lillegaard Petersen både overgangsfasen og overgangsalderen med de midler, som naturopatien giver: Ved hjælp af den rette mad og de rette kosttilskud:

- Når jeg møder nye klienter, starter jeg altid med at spørge ind til deres cyklus gennem hele livet, om de har taget p-piller, om deres kostvaner, hvordan fordøjelsen har det og – ikke mindst – om de lever et meget stresset liv. Stress påvirker nemlig hele hormonsystemet kraftigt, og det samme gælder i øvrigt fordøjelsen. Så først skal de ting på plads. Derfra handler det om at hjælpe kroppen ved at støtte de processer, den gennemgår, og dér er især kosten vigtig., slår Charlotte Lillegaard Petersen fast.

Parterapeut: Sådan undgår I syvårskrisen. Se rådene på Q.dk

- Skal du mindske symptomerne ved overgangsfasen er det vigtigt at du spiser sundt: Grøntsager, olivenolie, nødder, kerner, fisk - måske et godt glas vin. Hold dig til produkter af god kvalitet og nyd dét, du sætter til livs. Hold dig til gengæld langt væk fra for meget brød, færdigretter og hurtige kulhydrater, lyder rådet fra Charlotte Lillegaard Petersen.

- Der findes også en række fødevarer, som virker dæmpende på østrogenniveauet, f.eks. kål, løg og gurkemeje, men når det er sagt, skal det også siges, at personers behov er meget individuelle, og derfor kan man nå langt med disse basisting, men ofte skal der også lidt mere specialiseret indsats til, f.eks. ved hjælp af kosttilskud og motion.

Malene Fich Weischer, Q.dk, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.