Morten Østergaard (R) luftede i dag muligheden for at stramme op på rådighedsreglerne. I følge jp.dk henviser Østergaard til, at arbejdsløse i dag ikke er villige til at rejse langt nok for at arbejde.
Dermed lægger han op til, at arbejdsløse i højere grad vil tage arbejde med lang transporttid, hvis de nuværende regler blev strammet.
For at få dagpenge i dag, skal man stå til rådighed og opfylde de såkaldte rådighedsregler. En af reglerne lyder, at man skal tage imod jobs, hvor der er op til tre timers daglig transporttid.
Men noget tyder på, at denne regel ikke har stor effekt på de arbejdsløses villighed.
Ledige trodser regler
En SFI-rapport fra sidste år med titlen 'Dagpengemodtageres situation omkring dagpengeophør' viser, at villigheden til at tage arbejde med en transporttid på op til tre timer er meget lav - på trods af rådighedsreglerne.
Ifølge rapporten er kun syv procent af de ikke-beskæftigede, der søger job, villige til tage et arbejde med en samlet transporttid på op til tre timer. 15 procent accepterer en transporttid på op til to timer, men de fleste -21 procent- vil tage imod et arbejde med en transporttid på under en time.
Og det er der ikke noget nyt i, fortæller seniorforsker på det nationale forskningscenter for velfærd, SFI, Henning Bjerregaard Bach:
- Når man spørger de ledige selv, så er det langt fra alle, der er villige til at pendle de tre timer, som rådighedsreglerne kræver.
Ifølge Henning Bjerregaard Bach er det en generel tendens, at arbejdsløse, der er villige til at tage et job med tre timers transporttid fra hjemmet kun udgør en meget lille del af gruppen af ledige.
- Og sådan har det været i mange år, siger Henning Bjerregaard Bach.